2007.09.15 Žurnalas „Sveika!“
Reklamą girdime per radiją, regime žiūrėdami TV, vartydami spaudą, laukdami stotelėje autobuso, užsukę į parduotuvę. Ji tokia didelė ir taip rėkia, kad neretai užmiršti, ko kur ėjai, ir jai pasiduodi… Bet ar tikrai reklamos pinklės tokios painios? Negi nėra būdų į jas nepakliūti?
Klausimai specialistui
Linas Šimonis, rinkodaros, pardavimų ir pozicionavimo konsultantas
„Prekės išdėstymas parduotuvėje vartotoją veikia labiau nei reklama“
Ar tikrai reklama visagalė?
Manau, mes gerokai pervertiname reklamos reikšmę mūsų gyvenime. Taip, reklama yra matomiausia marketingo dalis, tačiau dažnai tikrai ne ji daro didžiausią įtaka mūsų apsisprendimui. Antai tabako reklama uždrausta seniai, reklamos, skatinančios nerūkyti apstu, o rūkančiųjų skaičius nemažėja. Reklama yra tik ledkalnio viršūnė, o tikrieji rezultatai dažnai pasiekiami kitais būdais. Pvz, viešaisiais ryšiais, kurie iš esmės ir suformuoja visuomenės požiūrį į vieną ar kitą produktą. O reklama tą požiūrį tik įtvirtina. Tai, kaip prekybininkai išdėsto prekes, jas pateikia, turi daug didesnį poveikį impulsiniam pirkimui nei reklama. Ir ta mergytė, apie kurią buvo kalbama straipsnio pradžioje, verkė, nes geidžiama lėlė buvo padėta taip, kad pakliūtų į vaiko akiratį.
Ar psichologijos išmanymas gali pasitarnauti reklamai?
Viena iš pačių geriausių pastarojo dešimtmečio marketingo kampanijų buvo pardavimo vietose atsiradę kuklūs lipdukai “Rūkalų nepilnamečiams neturime”. Jei neklystu, tą akciją sponsoriavo Philip Morris Lietuva – didžiausias tabako pardavėjas Lietuvoje. Viskas atrodo labai nekalta, valdžios atstovai akciją gyrė, tačiau psichologiją išmanantiems žmonėms buvo aišku, kad tokie lipdukai ne tik kad neskatina paauglių nerūkyti, atvirkščiai – jaunuoliai priima tai kaip iššūkį ir, norėdami įrodyti, jog jie jau suaugę, nori užtraukti dūmą. Manau, reikia pasveikinti Philip Morris marketingo specialistus – su labai mažu biudžetu jie apėjo tabako reklamos draudimo įstatymą ir puikia, kuklia priemone pastūmėjo daugelį Lietuvos paauglių prie cigaretės.
Ar galima išmokti „atsparumo“ reklamai?
Vaikai turi mažiausiai susiformavusią nuomonę apie pasaulį, todėl, natūralu, kad jie yra labai pažeidžiami. Tačiau nepamirškime, jog socialinė aplinka vaikų, o ypač paauglių, nuomonę formuoja kur kas labiau nei reklama. Tad žymiai efektyviau vaikus ar paauglius paveikti ne šiurkščia jėga – reklama, bet subtilesniais būdais – keičiant juos supančios aplinkos požiūrį į vieną ar kitą daiktą, reiškinį.
Ką vis dėlto reikėtų daryti?
Būti žingeidžiam. Domėtis viskuo. Turėti tikras vertybes ir jomis vadovautis. Reklama mus paveikia tik tada, kai jos peršama nuomonė sutampa su mūsų nuomone. Arba bent jau neprieštarauja. Jei mes turėsim tvirtus savo įsitikinimus, reklamai atsispirsime tiesiog nejučia. Toks elgesys bus geras pavyzdys ir vaikui. Svarbiausia – tinkama vaiko pasaulėžiūra. Taip, tai nėra lengva, kai tenka konkuruoti su televizija, kompiuteriniais žaidimais, aplinkos, kiemo įtaka, tačiau tėvų kultūra yra lemiamas veiksnys, atsispiriant gyvenimo pagundoms. O reklama – tai tik viena iš gyvenimo pagundų ir, beje, viena mažesnių…