2016.12.16, Greta Ališauskaitė, TV3.lt
Šventės jau visai ne už kalnų. Žinoma, jos, kaip kelininkus žiema, netikėtai užklups tuos, kurie vis atidėjo dovanų ir vaišių pirkimą. Nors šis savaitgalis yra paskutinis, o kitą jau bus švenčiamos Kalėdos, pirkėjų antplūdžio laukiantys prekybos centrai vilios ne tik dovanomis, bet ir išskirtinai didelėmis nuolaidomis.
Portalas tv3.lt domėjosi, kaip prekybos centrai ruošiasi kalėdiniam pirkėjų antplūdžiui ir kaip elgtis tiems, kurių kantrybės taurė persipildo dar nepasiekus kasos prekybos centre.
Pirkėjai turi du tikslus
Pasirodo, apsipirkti priešventiniu laikotarpiu žmonės skuba ne tik dėl dovanų. Marketingo strategijos ekspertas Linas Šimonis sako, kad dabar itin palankus metams nuolaidų medžiotojams.
„Kiekvienais metais lietuviai dovanas perka šiek tiek anksčiau, bet tai nėra masinė tendencija, tai yra labai lėtas procesas. Bet po truputį ankstėja. Šį savaitgalį tikrai bus bumas ir anšlagas visose parduotuvėse.
Bet yra dvi to priežastys: dovanų paieškos ir prekybininkų paskelbtos didžiulės nuolaidos.
Net ir tie, kuriems jau nereikia pirkti dovanas, bet norisi kažką nusipirkti pigiau, šį savaitgalį eis į parduotuves. Galbūt pasižiūrėję iš anksčiau kažką nori nusipirkti, nes laukė šių kalėdinių akcijų.
Vienas buitinių prekių tinklas jau taip pat porą savaičių skelbia akcijas ir vykdo jas būtent iki Kalėdų. Tai pritraukia žmones, kadangi nuolaidos yra ženklios, apie 35 proc. Tai daroma tam, kad žmonės truputį atidėtų pirkinį iki akcijų, nes dažniausiai tai nėra pirmo būtinumo pirkiniai, todėl juos galima įsigyti trečdaliu pigiau“, – tvirtina L. Šimonis.
Norintiems išvengti spūsčių, specialistas siūlo du variantus.
„Iš tiesų, tai labai paprasti dalykai – nenorėti ko nors nusipirkti su nuolaida ir nenorėti pripirkti įvairių dovanų.
Visgi, nuolaidų ieškotojai bus ženkli dalis pirkėjų. Ankstesnis dovanų pirkimas atsiranda todėl, kad žmonės jau žino, kas bus paskutinę savaitę. Jie išmoko planuoti, įpranta prie ritmo, planavimo. Nes jau ir atostogas prieš pusmetį ima planuoti. Prognozuojamas gyvenimas, kai gali į ateitį žiūrėti, tai pakankamai gero ir gerąja prasme nuobodaus gyvenimo rezultatas“, – atskleidė ekspertas.
Dovanų pirkimas – įprotis
Vartotojiškumo išaugimą ir problemą aptaria įvairūs specialistai. Tačiau daugumai net neįsivaizduojama, kaip galima švęsti Kalėdas be dovanų. Ekspertas L. Šimonis sako, kad tai susiformavęs įprotis.
„Šiuo atveju galima kalbėti apie kultūroje susiformuojančius tam tikrus įpročius, kultūros visuomeninius reiškinius, kur kiekvienas daiktas kažką reiškia. Mūsų kultūroje ir visoje vakarietiškoje kultūroje, dovanoti per Kalėdas kažką dovanoti yra įprasta. Ir nuo to pirkimo neįmanoma pabėgti, nes esame kultūros dalis.
Visgi, dovanos ir įvairūs daiktai žmonėms itin asocijuojasi su socialiniu statusu. Lietuvoje maždaug pusantro mėnesio iki švenčių pradedama ruoštis ir galvoti apie Kalėdas. Nors nėra dar akcijų, bet ne visi apie jas galvoja. Kai kurie jau tada ir pradėjo pirkti ir kaupti dovanas“, – pasakojo specialistas.
Be abejo, sunku pakeisti ar visiškai atsisakyti įpročio. Tačiau apie pirkinių ir dovanų atsirinkimą, pagalvoti vertėtų, kadangi ne vien kaina parodo jų vertę ir prasmę. Patenkinti žmonių lūkesčius, siūlo prekybos centrai prekių gausa, kurioje ir nereikėtų aklai pasiklysti.
Prekybos ir laisvalaikio centro „Panorama“ Generalinė direktorė Birutė Kalanovaitė pasakojo, kad lietuvių įpročiai mažai keičiasi: šventinis pirkimo bumas suaktyvėja paskutinėmis dienomis.
„Tradiciškai didžiausias kalėdinių dovanų pirkimo bumas būna likus savaitei iki Kalėdų. Tai kartojasi kasmet. Kai kurie dovanas planuoja ir perka prieš mėnesį, tačiau tendencija išlieka ta pati, kad didžioji dalis pirkėjų paskutines dovanas perka likus savaitei ar vos kelioms dienoms iki švenčių.
Planuojame, kad šį savaitgalį bus daug dovanų ieškančių pirkėjų, kurie PLC „Panorama“ ras kalėdinę mugę bei originalias dovanas“, – atskleidė B. Kalanovaitė.
Parduotuvės pasiruošę, o pirkėjai?
Didieji prekybos centrai dažnai skelbia masines išpardavimo akcijas ir nuolaidų karštines, todėl jiems kalėdinis laikotarpis, regis, neturėtų būti neįprastas. Nors bendrovės „Akropolis group“ Nekilnojamojo turto valdymo departamento direktorė Dovilė Vizdbelytė tvirtina, kad šį savaitgalį pirkėjams prireiks ypatingo supratingumo ir kantrybės.
„Kalėdinės prekybos sezonas „Akropoliuose“ prasideda su „Jamam“ akcija. Iš karto po jos prekybos ir pramogų centruose pradeda šurmuliuoti mugės. Pirkėjų srautai ir pardavimai gruodį auga nuosekliai, o pikas pasiekiamas, įprastai, gruodžio 10-23 dienomis. Tad šis savaitgalis bus vienos intensyviausių dienų prieš Kalėdas. Tikrai intensyvus žmonių pasiruošimas Kalėdoms prasidėjo jau praėjusį savaitgalį ir panašus pirkėjų srautas išsilaikys iki pat Kūčių popietės.
Visos prekybos centrw esančios parduotuvės jau dirba priešventiniu režimu – jose daugiau pardavėjų, konsultantų, dovanas pakuojančių darbuotojų. Be to, dirba daugiau informacijos, apsaugos darbuotojų, reikalui esant mūsų žmonės reguliuoja eismą stovėjimo aikštelėse, padeda pirkėjams greičiau ir patogiau pastatyti automobilius“, – patikino direktorė.
Nors jos teigimu, yra ne maža dalis žmonių, kurie suskubs dovanų krepšius papildyti paskutinėmis prekėmis.
„Kalėdoms Lietuvos gyventojai pradeda ruoštis iš anksto – daugelis pirmąsias dovanas prekybos centre perka dar per „Jamam“, o po to papildo Kalėdų senelio maišą. Pirkinių krepšeliuose dominuoja dovanos – itin išauga žaislų, knygų, kosmetikos ir parfumerijos, įvairių aksesuarų, galanterijos, buitinės technikos, ypač smulkiosios pardavimai. Taip pat perkama daugiau namų dekoro prekių, iki 7 kartų gruodį išauga ir dovanų čekių pardavimai.
Nuo gruodžio vidurio pradeda sparčiai augti prekių, skirtų šventiniam stalui, pardavimai. Maisto pirkimas piką pasiekia gruodžio 20-23 dienomis. Nemažai žmonių apsiperka ir prieš pat šventes – iki gruodžio 24 d. popietės. Kūčių dieną „Akropoliai“ užsidaro anksčiau, nes norima, kad visi čia dirbantys žmonės galėtų šventinį vakarą sėsti prie stalų, kartu su savo šeimomis“, – teigė D. Vizdbelytė.
Taigi, savaitgalį laukia dar vienas savęs išbandymas, įrodysiantis, ar didžiulės nuolaidos atpirks spūstis ir laukimą eilėse.