Godumas
Godumas niekada naudos neatneša. Nei gyvenime, nei versle.
Tačiau tokio godumo pavyzdžių apstu.
Pavyzdžiui, Glorija, geriausias Lietuvoje pilstomas brendis. Jo savininkai užsimanė iš gero vardo užsidirbti dar daugiau pinigų. Ar jiems tai pavyks? Ar godumas ir čia pakiš koją?
Glorija – stiprus brand
Vienas Glorijos savininkų konkurentas yra man prisipažinęs, kad geriausia, kas atsitiko per nepriklausomybės laikotarpį lietuviškų stipriųjų gėrimų srityje, yra Glorijos atsiradimas ir išlikimas.
„Nors jie ir yra mūsų konkurentai, lenkiu galvą prieš juos už tai, kad sukūrė tokį nuostabų produktą“ – retai sutinkamas konkurentų pripažinimas.
Pripažinimo Glorija sulaukė ne tik tarp konkurentų, bet ir tarp tikrų brendžio ir konjako mėgėjų. Su jais pasikalbėjus, tampa aišku – Glorija yra jų vertinamas gėrimas. Ne kartą teko stebėti vaizdelį, kai asmuo, galintis rinktis tarp Glorijos ir Hennessy, renkasi Gloriją, ir tikrai ne dėl kainos.
Dar įdomiau pasidaro, jei atsiranda kitas asmuo, pritariantis šiam pasirinkimui – užsimezga supratingas pokalbis tarp dviejų žinovų, panašiai, kaip tarp dviejų Harley-Davidson ar Apple savininkų.
Tikrų brendžio mėgėjų tarpe Glorija vertinama ir pirkėjai jai yra lojalūs.
Išdavystė
Staiga Glorijos savininkus apima godumas, jie nori uždirbti iš šio pavadinimo dar daugiau. Jie atskiedžia Gloriją sultimis ir pradeda pardavinėti brendžio – sulčių gėrimą, taip tikėdamiesi „praplėsti vartotojų ratą“, kaip pasakytų marketingo dėstytojas ar studentas.
Deja, tai nesuveiks. Jaunimui Glorija jokios vertės neprideda, atvirkščiai, jis asocijuojasi su senu, seniai rinkoje esančiu produktu. „Senas“ šiuo atveju – neigiama prasme.
Tačiau ištikimiems Glorijos gerbėjams tai kaip su mazgote per veidą – Glorija dabar reiškia ne tik išskirtinio skonio brendį, bet ir žaliam jaunimėliui skirtą skiedalą.
Dabar, kai kas nors užsisakys Glorijos, nebebus aišku, ar tai tikras brendžio vertintojas, ar eilinis studenčiokas, pasidavęs mados klyksmui.
Praleista galimybė sukurti naują kategoriją
Liūdniausia yra tai, kad Glorijos savininkai praleido galimybę sukurti naują kategoriją ir būti joje pirmi.
Viskas, ką jiems reikėjo padaryti, tai naujo tipo gėrimui – vaisių skonio brendžiui – sukurti naują, unikalų pavadinimą ir jį paversti šio tipo gėrimų sinonimu.
Taip, kaip Sobieski tapo degtinės su natūraliais vaisiais ar sultimis sinonimu.
Absolut tapo brangios degtinės sinonimu.
Stoličnaja tapo rusiškos degtinės sinonimu.
Buvimas kategorijos įkūrėju suteikia didžiulį pranašumą – pirkėjai mato jį kaip „originalų“, „tikrą“, o tai suteikia galimybę konkuruoti ne kaina, o savo reputacija.
Žinoma, yra ir rizikų.
Pirma, vartotojai gali nepripažinti naujos kategorijos. Pinigai, skirti jai kurti, tokiais atvejais bus paleisti vėjais.
Antra, gali atsirasti konkurentas, turintis daugiau resursų ir gebėjimų – skyręs dėmesio ir pinigų jis gali tą kategoriją „atimti“. Taip atsitiko su Fizz – Kiss sidru, Edusho – Jacobs kava ar kitais. Tačiau tai pinigų trūkumo ar nemokėjimo juos panaudoti, o ne atsiradimo pirmu pasekmė.
Resursai reikalingi, kad galėtume pirmieji atsidurti ir įsitvirtinti pirkėjo mintyse.
Liūdnas finalas
Sėkmingai atskiesta Glorija ne tik butelyje, bet ir mūsų mintyse. Glorijos, „geriausio lietuviško brendžio“ asociacijos atskiestos tikram brendžio mėgėjui visiškai nepriimtinais dalykais.
Po metų kriaušių sultimis atskiestos Glorijos parduotuvių lentynose nebeliks. Vienintelis šios „kampanijos“ rezultatas – sėkmingai sumažinta šio išskirtinio gėrimo asociacija Glorijos gerbėjų mintyse.
Marijonas Dziurbeiko says
2007.12.04 at 16:01Mažai dairausi po fizzų ir kissų lentynas, todėl tikriausiai ir nepastebėjau šio baisaus glorijos pilstytojų nusižengimo, kurį aprašė Linas.
O šiaip, visada maniau, kad brendžiai gali būti gaminami tik tradiciškai vynuogininkyste ir vyndaryste besiverčiančiuose kraštuose, o į Lietuvą brendžio spiritai atvežami cisternose ir čia pilstomi į butelius, gal dar skiedžiami.
Taip turiu pritarti, kad brendis “Glorija” tikrai geras, bet tai ne pilstytojų, o kokybiškos pirminės žaliavos nuopelnas…
Marijonas Dziurbeiko says
2007.12.04 at 16:01Mažai dairausi po fizzų ir kissų lentynas, todėl tikriausiai ir nepastebėjau šio baisaus glorijos pilstytojų nusižengimo, kurį aprašė Linas.
O šiaip, visada maniau, kad brendžiai gali būti gaminami tik tradiciškai vynuogininkyste ir vyndaryste besiverčiančiuose kraštuose, o į Lietuvą brendžio spiritai atvežami cisternose ir čia pilstomi į butelius, gal dar skiedžiami.
Taip turiu pritarti, kad brendis “Glorija” tikrai geras, bet tai ne pilstytojų, o kokybiškos pirminės žaliavos nuopelnas…
martynas Marčenko says
2007.12.05 at 17:27Tai norima pasakyti, kad vieno brand’o klijavimas ant skirtingu produktu yra blogai? hm, o kaip paaiskinti Virgin – vienas megstamiausiu brandu Didziojoj Britanijoj, Trump – tiek ivairus sou, tiek nt turto vystymo kompanija. O galbut tai isimtys?
Edis Tamošauskas says
2007.12.07 at 02:04Virgin yra Sero Ričardo Bransono uždirbtas vardas, tad juo sunku ką pagadinti, nors prieštaringumo atrasti būtų galima. Svetainė yra apie pozicionavimo reikalus, ir šis straipsnis parodo (įtikinamai), kaip nevykęs yra solidaus ženklo naudojimas nesolidžių prekių grupei (turinčiai, dargi, neaiškias perspektyvas). Ádomu, kad “Glorija” manęs nėra itin stebinusi, o štai “Stumbro brendis” yra. O apie “Alitos” mitą ir atskirą straipsnį galima būtų surašyti. Kad dar taip kepenis turėti geležines…
henrikas denreris says
2007.12.07 at 18:04Turint gera varda, nereikia jo tersti. Atgauti,nepades jokios jegos. Henrikas Denkeris
Modestas Chmieliauskas says
2007.12.29 at 13:55Sėkmė ir viltis
Nėra geresnio meto kaip Kalėdos,
kad palinkėti Jums sėkmės,
Nėra nuostabesnio laiko kaip Naujieji,
kad suteikti Jums vilties.
Linas Kurtinaitis says
2008.02.22 at 22:33keista,nors beveik niekad negeriu brendzio,bet straipsnis mane sudomino…Gal tai ir yra tiesa….Visos firmos paleidusios i pasauli savo kudiki,kuris po to sekmingai uzsirekomenduoja vartotoju skrandyje ir pasamoneje,palaipsniui pradeda ji zlugdyti…keista…kodel taip yra ? atrodo biznis eina,brandas stipreja,tik sugebek ji islaikyti…ir stai tau-“gimdytojai” ji sugadina…kodel ? todel,kad Lietuvoje visu biznieriu pasamoneje kiekybe visad nugali kokybe….
[email protected] says
2008.02.27 at 14:07as manau, kad po kazkurio laiko ima veikti “zydisko bizniuko” principas. Zydai yra geri komersantai, viskas, kas liecia pinigus – ju arkliukas ( as manau, tai aplamai talentinga tauta, jei kalbetume apie talentus pasiekti nauda ir talentus meno srityje).
Zydai megsta daryti bizniuka is to, kas daug ir pigu, nes psichologiskai zmogus vistiek pirks pigesni, kalbekite, ka norite :) tai gali buti totalus slamstas, bet patraukliai ipakuotas ir pigus. Jis bus nupirktas pirmiau uz brangu ir solidu daikta.
Todel matome, koki populiaruma turi Maximos prekes :) skurdzios ir vidutines(?) klases atstovai eina i sia parduotuve, perka gal ir neilgalaiki, bet veikianti daikta, o po to ji ismeta. Na ir kas? kam tai rupi? si bendruomene yra gausiausia – stai jums ir atsakymas. Daug ir pigiai perku, musu daug.
O prekes kategorija, kokybe labai aptaki savoka. Pas mus parduoda geroj parduotuvej centre (neva) geriausios kokybes preke. Bet po kazkiek laiko suzinai, kad panasia preke, tik pigiau, gali gauti kokiam kromely ar dar blogiau – turguj.
As asmeniskai “myliu” Apple ir Steve Jobs, bet perskaiciusi komentarus macpartijoj, imu abejoti bet kokios veiklos skaidrumu cia. Turiu omeny iPhone atveji. Atristas, atkabintas ar dar kazkoks, o parduoda! Topocentras, dar kazkas, neturedami teises, pazeisdami vartotojo teises. Tik pirk, o kas paskui – ne mano reikalas. Buvo keista, tiesa sakant, juk jo po to negalima butu naudoti, o man buria burtus, kad viskas tvarkoje, viskas veikia. Kalbu apie viena “distributoriu”, siuliusi man si daikciuka. Cia suveike BUTENT zydisko bizniuko principas – gal pavyks, o paskui “stumsiu” urmu. Ir brandas, prekes zenklas, reputacija neteko jokios prasmes – geru vardu tiesiog norima pasinaudoti nesaziningai, be suteiktu teisiu.
Sarunas Jasiukevicius says
2008.03.26 at 08:34Nemaciau pakuotes, todel sunko komentuoti, bet gal tai visai ne i studentos orientuotas produktas? Siaip brendis su sultimis yra aperityvas pries maista. Ir jo vartotojas tas pats kaip “Gloria” ir “Torres”
Andrius Ižganaitis says
2008.04.09 at 15:15mazytis pastebejimas “Hennesy” turetu buti rasomas “hennessy”
Linas Šimonis says
2008.04.09 at 16:01Andriau, aciu uz pastebejima! Isties buvau padares klaida.