Kūdikio gimimas – didžiulė šventė. Pirmiausia – tėvams, paskui – giminėms, artimiesiems. Tačiau turbūt labiausiai džiaugiasi tonomis reklamos šiukšles brukantys sauskelnių, vaistų ir kitokių gėrybių gamintojai. Juk pasaulį išvydo dar vienas potencialus klientas.
Pusantros paros po dukters atėjimo į šį pasaulį gerai įrengtoje mokamoje gimdyklos palatoje pralėkė greitai. Mažytis kūdikis – maži ir malonūs rūpesčiai. Juolab kad ką tik iškeptiems tėveliams kone kiekviename žingsnyje pagalbą siūlė itin paslaugios gydytojos ir medicinos seserys.
O susirengus vykti namo viena jų užsuko į palatą su dovanų maišeliu: „Čia smulkmenos gyvenimo pradžiai“. Padėkoju.
„Palaukite, dar ne viskas. Pasirašykite štai čia. Tik būtinai nurodykite visus kontaktus“, – paslaugi medicinos sesuo pakiša kažkokį popieriaus lapą. Neįprasta: pirmą kartą gyvenime atsidūriau tokioje padėtyje, kad gauni dovanų ir turi pasirašyti.
„Čia – mūsų rėmėjų dovanos. Taip reikia“, – paaiškina medicinos sesuo. Na jau, ačiū, jei po to mano laiškų dėžę ar elektroninio pašto dėžutę užkiš reklaminiu brukalu, geriau jau tų dovanų visiškai neimsiu.
Tik ne taip paprasta: susijaudinusi darbuotoja ima aiškinti, kad jos privalo išdalyti paketėlius, nes kitaip rėmėjai pyksta.
Nėra laiko ginčytis: užrašau pirmą į galvą šovusį ir greičiausiai neegzistuojantį telefono numerį, savo seniai atsisakytos interneto pašto dėžutės adresą, suraitau parašą. Sesutės akys spindi dėkingumu.
Gerai, reikalas baigtas, pakuojamės daiktus ir važiuojame į namus. Tik staiga kažkas „tuk tuk“ į duris. Atveriu – užeina dar viena medicinos sesuo. Irgi su dovanų maišeliu. Mėginu aiškinti, kad mes jau gavome ir pasirašėme, bet argumentas neatremiamas: „Ten nuo gimdymo skyriaus, o čia – naujagimių priežiūros“.
Tarp jų išvydęs „Pampers“ sauskelnes iš karto pareiškiau, kad to mums nereikia: savo dukrelę esame nusprendę auginti naudodami vystyklus (tai, beje, kol kas puikiai sekasi). Tačiau medikė vėl puolė įtikinėti, kaip jiems bus blogai, jei rėmėjai negaus kiekvieno gimdyklos kliento parašo.
Tiek to, pasirašysiu. Tik šįkart jau atidžiau perskaitau tą lapąanketą.
Ir ne be reikalo: pačioje pabaigoje nurodyta, kad užpildžiusieji šį popierių automatiškai duoda sutikimą naudoti duomenis rinkodaros tikslais.
Nenoriu. Tikrai nenoriu, kad kas nors neprašomas trikdytų mano ar mano šeimos ramybę. Tačiau sesutė nenusileidžia: „O jūs parašykite, kad nesutinkate, ir pasirašykite“. Ką gi, vis šiokia tokia išeitis. Vėl nurodau neteisingus duomenis.
Šypsodamasi sesutė išeina, o mes kraunamės daiktus ir leidžiamės į kelionę namų link. Žinoma, neužmiršę gimdykloje gautų dovanų.
Pora pirmųjų kūdikio gyvenimo savaičių tie maišeliai mėtėsi šalia spintos. Yra kur kas svarbesnių reikalų nei juos nagrinėti.
Tačiau vieną vakarą, ramiai užmigus dukrelei, kilo pagunda: o kokios gi tos rėmėjų dovanos? Nagi, įkiškime ranką į maišą ir ištrauksime…
Pirmiausia ranka užkliuvo už voko. Nemenkas ir storas, su užrašu „Nukas“. Kiek žinau, tai kažkokia vaikų košytėmis prekiaujanti firma. Ar neklystu? Atplėšiu ir įsitikinu: beveik atspėjau. Skrajutės, pora arbatos maitinančioms motinoms mėginukų. Ir knygelė „Visavertis maistas kūdikiui“ neprasta: joje apstu pagyrimų motinos pienui, tik štai jau nuo ketvirto mėnesio kūdikiui rekomenduojama duoti ir kitokio maisto, geriausia – „Nuko“ platinamų „Hipp“ produktų.
Ištraukiame neaiškios paskirties kartoninę dėžutę su užrašu „Bella baby“. Nemaža, turėtų būti daug reklaminės makulatūros. Tačiau mėtosi vos pora „dovanėlių“. Seilinukas su „Happy“ šūkiu ir tos pačios firmos sauskelnės. Prajuokino „lietuviškas“ jų aprašas ant pakuotės: „Sauskelnžs „Happy“ garantuoja Jžsy vaikui komfortą ir judesiy laisvę. <..>Minkštutžiž vidinž neaustinž medžiaga „aksomo prisilietimas“ sulaiko držgmę toli nuo kždikio odos“. Jei kokybė tokia pat kaip jų raštingumo lygis, nepavydžiu tokias sauskelnes mūvintiems kūdikiams.
Vėl kišu ranką į maišelį – dvejos „Pampers“ sauskelnės. Ačiū, bet nereikia. O „Pampers sensitive“ servetėlės gal ir pravers. Mat jos „be kvapų, sudėtyje nėra alkoholio, tinka net ir naujagimių odelei, dermatologų patikrinta“. Ir išdidus prierašas: „Rekomendovano Sojuzom Pediatrov Rossii“. Išvertus – rekomenduoja Rusijos pediatrų sąjunga.
Toliau – kažkokio stebuklingo kremo „Bepanthen“ skrajutė ir šiuo prekės ženklu pažymėtos kojinytės.
„Otto“ katalogas, skirtas specialiai kūdikiams. Kaipgi be to. Dar vienas „Nuko“ vokas su žurnaliuku „Mamos atmintinė“ – kad neužmirštų nieko iš „Hipp“ serijos. „Fito“ arbatų mėginukas. „Sudrocrem“ kremo mėginukas, skirtas kūdikių užpakaliukams. „Multi Mam“ lankstinukas apie kremus ruošiantis maitinti ir nutraukiant maitinimą.
Žurnalas „Sveiki pirmieji metai“. Kur nebus sveiki, jei ties kiekvienu straipsniu reklama – tai vežimėlių, tai vaistų, tai neva homeopatinių preparatų.
Sudomina žalia kartoninė dėžutė. Atidarau – o ten lapelis su užrašu „250 LT“. Negi rimtai kas nors dalija tokius dovanų čekius? Pasirodo, taip. Ir ne kas kitas, o SEB bankas. Čekį galima panaudoti keliose vaikų prekių parduotuvėse. Tik mažytė smulkmena – prieš tai būtina užsukti į banką ir apdrausti ką tik gimusį kūdikį.
Prie SEB banko dovanėlės pridėtas ir neaiškios paskirties buteliukas mediniu kamščiu. Viduje – susuktas tuščias popieriaus lapelis. Suprask kaip nori: ar čia savo svajones surašyti, ar kūdikio rankos atspaudą saugoti. Tačiau, kaip sakė tokių pat dovanų gavusi gimdyvė, kam jau kam, o prieskoniams šis buteliukas tinka idealiai.
Ką gi, dovanų maišas jau beveik tuščias. Liko tik žurnalas „Mano gyvenimas pirmuosius šešis mėnesius“. Iš pirmo žvilgsnio visai dailus: aprašoma, kaip kūdikis elgiasi savo gyvenimo pradžioje, galima net įklijuoti jo nuotrauką.
Tik ties kiekvieno mėnesio aprašu – grėsmingi įspėjimai. Pasirodo, vos gimusį vaiką kamuoja pilvuko diegliai, nuo kurių padės „Espumisan“ lašai. Antrą mėnesį būtinai pučia vidurius ir vėl gelbsti „Espumisan“. Ir taip toliau – universalieji vaistai padės ir kūdikiui atpylus maistą, ir mamai, kuriai, pasirodo, taip pat pučia vidurius. O jau šeštą mėnesį, kai, be motinos pieno, reikia ir papildomo maisto, be „Espumisan“ niekaip neišsiversi.
„Gerai, kad tu buvai ir pasirašei. Aš viena tikrai būčiau teisybę surašiusi“, – šypsosi mano pastangas sudėlioti dovanas stebinti žmona.
Gal ir gerai, kad vietoj ką tik pagimdžiusių moterų tokias dovanas dažnai susirenka vyrai. Pasak vilnietės Eglės D., jos sutuoktinis iš karto išmetė kokį kilogramą makulatūros, parsivežtos iš Antakalnio klinikų.
„Labiausiai nepatiko tas SEB banko neva dovanų čekis. Gražiai supakuota, atrodo įdomiai. Tik nesubtilus tas raginimas drausti vaiką, žaidimas tėvų jausmais“, – piktinosi neseniai atžalos susilaukusi moteris.
Gimdyves apstulbino ir būdas, kaip tokios dovanos įsiūlomos. Pavyzdžiui, pas Kaune gimdžiusią Aureliją R. medicinos sesuo atėjo kaip tik tuo metu, kai jos vyras buvo išlėkęs. Nors gimdyvė su kūdikiu gulėjo lovoje ir negalėjo net normaliai atsisėsti, jai vis vien buvo siūloma užpildyti rėmėjų anketą.
Beje, reklamos produktai lydi ne tik gimdyves, bet ir besilaukiančias moteris. Apsilankius pas gydytojas, dažnai galima gauti nedidelių dovanėlių: buteliukų pienui, kremų ir pan.
Kartais pasiūlomas ir čekis, už kurį būtent „Nuko“ parduotuvėse galima atsiimti kokį menkniekį. Pardavėjams tai anoks nuostolis: juk apsilankiusi moteris greičiausiai išsirinks ir ką nors daugiau.
Įprasta, kad ir patys medikai siūlo būtent tuos produktus, kuriuos jiems nurodo rėmėjai. Per konsultaciją poliklinikoje nėščia vilnietė užsiminė gydytojai, kad vietoj jos rekomenduojamo preparato galbūt galima būtų naudoti ką nors panašaus iš ekologinių produktų linijos „Weleda“.
„Kas čia per „Weleda“? Neišsigalvokite. Nežinau tokių, kaip juos galima pirkti. Jie pas mus nesilanko“, – tiesiai šviesiai rėžė gydytoja.
Po tokio pareiškimo nenuostabu, kad ir naujagimiai pasitinkami su šūkiu: „Sveikas atvykęs į vartojimo pasaulį, naujasis kliente“.
Vadina paprasčiausia labdara
Aistė GRIŠKONYTĖ, LR korespondentė
Už naujagimiams teikiamas dovanas gimdymo namų vadovai rėmėjams neatsiskaito. Tai tiesiog labdara.
Vos gimus kūdikiui, motinos apipilamos dovanėlėmis – sauskelnėmis, naujagimių priežiūros priemonėmis, netgi servetėlėmis ar tualetiniu popieriumi.
Kaip sakė Vilniaus gimdymo namų direktorė Kornelija Mačiulienė, dovanų krepšelį gauna kiekviena gimdyvė.
„Ten būna sauskelnių, tepaliukų kūdikio odai prižiūrėti“, – aiškino ji. Pasak direktorės, motinos tokiomis dovanomis labai džiaugiasi.
Vilniaus gimdymo namuose per parą į pasaulį ateina 10-11 kūdikių. Per metus – apie 3500. Daugiausia vaikų gimsta kovo ir balandžio mėnesiais bei vasarą.
Pasak K.Mačiulienės, kiekviena motina gauna dovanų krepšelį, kuriame taip pat būna daug naudingos informacijos: kur kreiptis įvairiais atvejais, kaip prižiūrėti kūdikį, kaip maitinti krūtimi.
Vilniaus gimdymo namuose gimdančioms motinoms ir jų kūdikiams iš bendrovių „Nukas“ bei „Vilandra“ atkeliauja sauskelnės, odos tepalai, iš „Grigiškių“ – servetėlės, tualetinis popierius.
„Jokios reklamos čia nėra. Jeigu mamytei patiks tokios sauskelnės ar kitas naujagimiui skirtas produktas, gal ji ir pirks“, – sakė K.Mačiulienė.
Paklausus, ar rėmėjams atsiskaitoma už tokias dovanas, Vilniaus gimdymo namų direktorė patikino: tikrai ne. „Tai kaip labdara“, – teigė ji.
Pasak vadovės, su naujagimiais išeidamos iš gimdymo namų motinos pasirašo tikrai ne tam, kad taip jie galėtų pateikti ataskaitą rėmėjams, o todėl, kad pagal galiojančią tvarką išleidžiant motiną su naujagimiu būtinas jos parašas, taip pat reikia nurodyti išvykimo datą ir laiką.
Tą patį tvirtino ir Kauno krikščioniškųjų gimdymo namų Naujagimių skyriaus vedėja Žydrūnė Prapuolenienė: „Mamos tikrai pasirašo ne tam, kad rėmėjai žinotų, kiek dovanėlių išdalyta, o todėl, kad visose medicinos įstaigose galioja tokia tvarka“.
Pasak jos, gimdymo namai propaguoja kūdikių maitinimą krūtimi, tad dovanų maiše daug informacijos, kaip maitinti kūdikį, paramos grupės „Mama mamai“ kontaktų.
Tačiau paprastai įmetama ir „Pampers“ sauskelnių, „Johnson’s Baby“ naujagimių priežiūros priemonių.
Per parą šiuose gimdymo namuose gimsta 4-5 naujagimiai, tad ir dovanų krepšelių išdalijama maždaug tiek. Vasarą – dar daugiau, nes tada sulaukiama daugiausia naujagimių.
Ar tokia labdara naudinga patiems rėmėjams? Pasak SEB banko, pradėjusio siūlyti gimdyklose draudimo produktus praėjusių metų pabaigoje, atstovo Arvydo Žilinsko – taip.
„Tokį rinkodaros būdą galime pavadinti sėkmingu. Nors jis taikomas neseniai, jau keli šimtai draudimo sutarčių sudaryta.
Mes norime pasveikinti laimingas mamas ir įteikti joms simbolines dovanėles. Taip pat kartu siūlome pasirūpinti kūdikio ateitimi“, – teigė A.Žilinskas.
Gimdyvės – itin pažeidžiamos vartotojos
Linas Šimonis, „Šimonis marketing“ vadovas
„Reikia atskirti, kas yra reklama, o kas – informacija. Jei tai informacinės knygelės, jos gali būti naudingos. Ypač pirmą kartą gimdančioms moterims, kurios dar daug ko nežino, galbūt nepakankamai sulaukia konsultacijų iš gydytojų.
O kai siūlomos prekės ar jų mėginiai – tai jau reklama, ir būtų etiška tai nurodyti. Nesakau, kad ir ji negali būti naudinga.
Viena vertus, pačių kūdikių ta reklama lyg ir neveikia. Tačiau ji turi didelį poveikį motinoms ar tėvams. Moteris po gimdymo būna santykinai bejėgė, labiau pažeidžiama. Tuo ir bandoma pasinaudoti. Bet kuriuo atveju tai dar kartą patvirtina teiginį, kad šiais laikais reklama mus lydi nuo pirmos gimimo dienos iki pat mirties. Net ir po jos: kai kurių žmonių vardai reklamos tikslais naudojami ir jiems jau mirus.“