2009.08.11 Aistė Griškonytė, lrytas.lt.
Užpilkite ant dėmės ir patys nustebsite – dėmių valiklis greitai ir efektyviai pašalins net įsisenėjusias kavos, arbatos, vyno ir riebalų dėmes. Tokie šūkiai iki skausmo pažįstami visiems televizijos žiūrovams. Tačiau reklamuojami valikliai įveikia tikrai ne visas dėmes – tai įrodė žurnalistų eksperimentas.
Turbūt geriausios skalbimo priemonių bei įvairiausių dėmių valiklių žinovės – vaikus auginančios motinos.
Juk vaikų drabužius tenka skalbti kone kasdien, o ant jų suskaičiuoti dėmes ir rankų pirštų nepakanka: rašalo, spalvotų flomasterių, riebalų, žolės… Patikėjusios, kad stebuklingi dėmių valikliai akimirksniu išims visas dėmes, nereikės drabužių nei šveisti, nei mirkyti (juk būtent taip reklamuojamas vienas populiariausių valiklių), mamos lieka it musę kandusios. Dėmės kartais gal ir sumažėja, bet tikrai ne taip, kaip matome televizoriaus ekrane.
Eksperimentui – trys dėmės
Kaipgi iš tiesų veikia dėmių valymo priemonės? Ar skiriasi tik jų kainos, ar ir efektyvumas?
Eksperimentui prekybos centre įsigijau „Ace Delicate“ bei „Vanish Intelligence“ dėmių valiklius, į prekių krepšelį įsimečiau ir skalbiamąjį muilą su tulžimi, o iš platintojų užsisakiau universalaus valiklio L.O.C. Grįžusi namo paėmiau balto audinio, kurio sudėtyje yra 56 proc. medvilnės, 42 proc. viskozės bei 2 proc. polipropileno, ir susikarpiau dvylika skiaučių.
Keturias apliejau kava, dar po tiek pat – vynu ir aliejumi ir užmiršau jas dviem dienoms. Kad įsisenėtų.
Kavos dėmė – pikčiausia
Kai susiruošiau imtis dėmių valymo, pirmiausia sąžiningai perskaičiau instrukcijas. Tiesa, informacijos radau nedaug.
Pirmiausia ant kavos, vyno ir riebalų dėmių pyliau „Ace Delicate“. Pagal instrukciją ant pakuotės priemonės reikia užpilti ant dėmės dar prieš skalbimą. Kad reikia palaikyti – neužsiminta. Kadangi skalbiau rankomis, kaip ir nurodyta, į atskirą indą įpyliau priemonės ir įprasto skalbiklio, palikau valandai, o vėliau gerai išskalavau – viskas pagal instrukciją.
Rezultatas: vyno ir riebalų dėmės išties dingo, tačiau toje vietoje, kur buvo kavos dėmė, audinys liko šviesiai rusvas.
Panašiai atrodė ir kavos dėmę bandant pašalinti „Vanish Intelligence“. Tiesa, šios priemonės reikia užpilti ant dėmės prieš skalbimą ir 10 minučių palaikyti. Dar jos reikia įpilti ir skalbiant. Rezultatas: vynas ir riebalai išsiskalbė, kava paliko rusvą pėdsaką.
Beje, gamintojas įspėja, kad valant šia priemone gali pabalti rankos, bet nereikėtų baimintis, mat lengvai nusiplauna.
Nieko panašaus – mano rankos ne tik pabalo, bet skalbiant jas graužė, o ir nusiplovus liko nemalonus tempimo jausmas.
Nuvylė ir lietuviška prekė
Kadangi gana brangiai kainuojantys dėmių valikliai neįveikė visų dėmių, nutariau pasitelkti skalbiamąjį muilą su tulžimi (beje, tai buvo vienintelė mano įsigyta lietuviška prekė). Kiek teko domėtis, daugelis jį rekomenduoja kaip patikimą priemonę pašalinti įvairioms dėmėms. Ant pakuotės rašoma, kad sudėtyje esanti tulžis iš įvairių audinių padeda išskalbti vyno, kavos, riebalų, kraujo, uogų ir kitas dėmes.
Muilas iš tiesų įveikė vyno ir riebalų dėmes, tačiau kavos visiškai pašalinti taip pat nesugebėjo. Kaip ir valant specialiais dėmių valikliais, audinys toje vietoje liko šiek tiek rusvas.
Tiesa, bandant įveikti dėmes šiuo muilu teko mažiausiai 20 minučių gerokai pašveisti ne tik rankomis, bet ir šepetėliu.
Draugiškas aplinkai ir kavai
Kaip dabar labai madinga – įsigijau ir brangaus, tačiau draugiško aplinkai valiklio L.O.C.
Pagal instrukcijas šią priemonę atskiedžiau vandeniu santykiu 1 su 10 ir užpyliau ant dėmių. Kaip rekomenduojama, įtryniau į dėmę ir palikau 15 minučių. Po jų išskalbusi savo skiautes išvydau tą pati rezultatą – vyno ir riebalų dėmių nebuvo, o štai nuo kavos liko šviesiai rusvas atspalvis.
Tiesa, šis gamintojas įspėja, kad jeigu dėmė yra įsisenėjusi ir iš pirmo karto nepavyksta jos pašalinti, reikėtų pamirkyti visą naktį ir tada dar kartą išskalbti. Tačiau ir po nakties kavos dėmė jam nepasidavė.
Galėčiau pagirti šį universalų valiklį už tai, kad valant ir skalbiant rankų oda neišsausėjo, nebuvo specifinio kvapo kaip nuo kitų valymo priemonių.
Aiškintųsi su gamintojais
Nė viena priemonė neįveikė kavos dėmių, nors ant visų jų pakuočių kava yra įvardijama. Apie puikiai išvalančius kavos dėmes valiklius teigiama ir televizijos reklamose.
Išeitų, esame apgaudinėjami? Juk vadovaujantis teisės aktais, jei prekė neatitinka deklaruotų reikalavimų, paskirties, savybių – nepaisant to, ar jie buvo nurodyti reklama, ar kita forma, prekė yra laikytina nekokybiška.
Dėl to, kad buitinės chemijos priemonės neatitinka joms keliamų reikalavimų, Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba yra gavusi vos keletą skundų, žmonės neskuba reikalauti grąžinti pinigų ir iš prekybininkų.
„Esame gavę keletą pretenzijų. Tuomet prekę atiduodame gamintojams, kad jie atliktų ekspertizę ir nustatytų, ar ji tikrai nekokybiška. Išvados viską nulemia. Tačiau būtina nustatyti, ar tikrai žmogus naudojo prekę pagal instrukcijas, laikėsi visų reikalavimų“, – sakė „Maxima LT“ atstovė Renata Saulytė.
Tai patvirtino ir „Iki“ parduotuvių atstovas Valdas Lopeta.
„Jeigu skundžiamasi dėl dalykų, kuriems mes niekaip negali daryti įtakos, konkrečiu atveju – dėmių valiklio, pirkėjo pretenziją perduotume tiekėjui ir ieškotume problemos sprendimo, kad klientas liktų patenkintas“, – tikino V.Lopeta.
Lietuvoje vartotojų teisės prastai ginamosLinas Šimonis, Rinkodaros strategijos specialistas:
„Taip, reklamose beveik visada produktai atrodo kokybiškesni, nei yra iš tikrųjų. Taip gamintojai kenkia ir patys sau. Čia ir rinkodaros strategijos trūkumas: gal geriau orientuotis į mažą vartotojų grupę, o nebandyti pažadais suvilioti visus?
Sakykim, reklamuojamas dėmių valiklis – jis greičiausiai yra geras produktas, tačiau ne visagalis. Galbūt jis puikiai išvalo daug dėmių, išskyrus vieną? Būtent tai reklamoje ir reikėtų akcentuoti, juk jei žmogus kartą valikliu bandys išnaikinti būtent tą dėmę, kurios jis negali išnaikinti, daugiau šios priemonės jis nepirks ir kitiems nerekomenduos.
Aš, kaip vartotojas, įžvelgiu ir dar vieną problemą. Dažnai žmonės netiksliai naudoja priemones. Lietuviškos naudojimo instrukcijos neretai būna užklijuotos ant originalios etiketės. Kai keletą kartų sulyginau etikečių turinį, nustebau, kad jis neatitinka – o ir lietuviškas vertimas būna gerokai trumpesnis.
Bet jeigu reklamuojamas produktas iš tiesų neišvalo tų dėmių, apie kurias kalbama, tai yra didžiulė problema. Lietuvoje vartotojų teisės yra gana prastai ginamos: tuo užsiimančioms institucijoms trūksta aktyvumo, dažniausiai jos sukrunta tik tada, kai vartotojai ima skųstis.
Palyginimui, Jungtinėse Amerikos Valstijose veikia daug visuomeninių organizacijų, kurios yra labai įtakingos. Jos savo iniciatyva imasi ginti vartotojų interesų vos iškilus kokiems nors įtarimams ir nelaukia, kol vartotojai ims skųstis.
Ne vieno produkto reklama JAV buvo pašalintma kaip tik todėl, kad neatitiko tikrovės.“
Valiklių kainos*
* „Ace Delicate“ (1 litras) – 9,59 Lt
* „Vanish Intelligence“ (1 litras) – 14,99 Lt
* L.O.C. universalus valiklis (1 litras) – 30 Lt
* Skalbiamasis muilas su tulžimi (150 g) – 1,55 Lt
*Nurodyta vidutinė kaina.