2011.02.14 Saulius Jarmalis, Rita Stankevičiūtė, Lietuvos rytas.
Pardavėjai raukosi taikydami nuolaidas, o pirkėjai iš džiaugsmo trina rankas. Ir ne vien jie. Nuolaidos gali tapti labai pelningu verslu. Žaibiškai išpopuliarėję grupinio pirkimo tinklalapiai, skelbiantys viliojančius pasiūlymus, taip pat duoda pelno.
Nuolaidų tinklalapių Lietuvoje per pusmetį pridygo it grybų po lietaus. Iš lūpų į lupas sklinda žinios apie neįtikėtinas nuolaidas, siekiančias net iki 70 proc. paslaugų vertės.
Skamba neįtikėtinai, kai siūloma, pavyzdžiui, automobilio vidų ir išorę išvalyti už 29 litus, nors paslaugos vertė – 75 litai.
Susigundžiau ir aš, nors šiaip neturiu laiko geriausių pasiūlymų paieškoms. Bet iškuopti automobilį pusvelčiui man pasirodė visai patrauklus pasiūlymas, kadangi dar pernai už šią paslaugą mokėjau 60 litų. Ir džiaugiausi, kad pigu. Pasiūlymai kartais atrodo tokie neįtikėtini, kad nori nenori imi galvoti – o kur čia slypi apgaulė?
Naudą pajunta visi
Grupinio pirkimo tinklalapių kūrėjai tvirtina, kad tai – tiktai rinkodara ir jokių suktybių. Paslaugą už itin mažą kainą tikrai gausite.
Maža to: naivu būtų manyti, kad šie tinklalapiai yra sukurti entuziastų, tiesiog norinčių pasidalyti su visais neįtikėtinomis naujienomis. Jie irgi uždirba.
O masažų salonai ar automobilių plovyklos – ne labdaros organizacijos, kurios norėtų šimtus žmonių aptarnauti pusvelčiui.
Šiandien, kai pirkėjai dėl nuolaidų tiesiog pamišę, vien ištarus šį žodį iškart sulaukiama minios dėmesio. Būtent minia tapo nuolaidų tinklalapių taikiniu.
Juose reklamuojamos ir parduodamos ne konkrečios paslaugos ar prekės, o būtent nuolaidos. Užuot sakę: „Mes puikiai nuplausime jūsų automobilį”, jie rėkia: „Mes jums suteiksime puikią nuolaidą!”
Pardavėjai siekia reklamuotis ten, kur sulauks daugiausia dėmesio. O juk nuolaida sugundys daugiau žmonių nei įprasta plovyklos reklama.
„Nuolaidos yra narkotikas – ir pardavėjams, ir pirkėjams.
Narkotikų verslas yra nelegalus, tačiau pelnas toks, kad dėl jo rizikuojama ilgam sėsti į kalėjimą.
Trumpu laikotarpiu taikomos nuolaidos – dar pusė bėdos. Bet rizikuojama atsidurti tokioje padėtyje, kai pirkėjai nebegali nieko pirkti be nuolaidos ir jų pasirinkimas priklauso tik nuo nuolaidos dydžio.
Tad ir pardavėjai nebegali parduoti be nuolaidos, todėl aukoja viską – kokybę ir įvaizdį.
Tai veikia kaip narkotikas – pripranti ir negali to atsikratyti, nors tai tave žudo”, – plintantį nuolaidų bumą įvertino rinkodaros strategijos konsultantas Linas Šimonis.
Ne visiems sekasi
Plovyklos paslaugos kuponas jau įkrito į mano elektroninio pašto dėžutę. Tiesa, reikės važiuoti kažkur į sostinės pakraštį ir nesu tikras dėl plovyklos paslaugų kokybės.
Viskas veikia puikiai: gauni informaciją apie nuolaidą, tinklalapyje ją užsisakai. Belieka pervesti pinigus.
Elektroninio pašto dėžutėje galėčiau rasti ir naujausius pasiūlymus, jeigu tik pageidaučiau.
„Tai išties labai sunkus darbas. Iš kelių dešimčių nuolaidų tinklalapių Lietuvoje kai kurie jau uždaryti, dalies jų veikla sustabdyta.
Jų kūrėjai neįvertino, kad, norint išlaikyti tokį tinklalapį, reikia labai daug dirbti. Tai atsakingas darbas – surasti klientų, kurie pasiūlytų kokybiškas paslaugas su didele nuolaida, ir patraukliai pateikti jas pirkėjui.
Tai tikrai nėra lengvai uždirbami pinigai, kaip gali atrodyti iš pirmo žvilgsnio”, – aiškino vieno pirmųjų Lietuvoje grupinio pirkimo tinklalapio komercijos direktorė Alvydė Palaimaitė.
Viena šio verslo įkūrėjų tvirtino, kad nėra lengva surasti po du tris patrauklius pasiūlymus kiekvieną dieną Vilniuje, Kaune ir Klaipėdoje. O nuolaidų medžiotojams būtina kasdien pateikti naujų pasiūlymų, kad pavyktų išlaikyti jų dėmesį.
Moka už reklamą
Grupinio pirkimo įmonė įsipareigoja nupirkti, pavyzdžiui, 300 automobilio plovyklos kuponų. Ji gauna atitinkamą nuolaidą vien už didelį kuponų skaičių. Be to, ji įsipareigoja reklamuoti plovyklą. O šiandien nuolaidos – geriausia reklama.
Intriguojančią paslaugos nuolaidą pasiūliusi grupinio pirkimo įmonė per dieną pritraukia nuolaidų medžiotojų dėmesį.
Bet jeigu pasiūlymu susigundo per mažai žmonių, pirkėjams gali būti grąžinti pinigai. Apie tai įspėjama visuose nuolaidų tinklalapiuose.
Atrodytų, kam reikalingas tarpininkas? Juk plovykla arba masažo salonas apie nuolaidą gali skelbti savarankiškai?
Bet jeigu tavo salonas ne sostinės Gedimino prospekte, o interneto tinklalapis per dieną sulaukia dešimt lankytojų, siūlyk nesiūlęs – pirkėjai apie nuolaidas nesužinos.
Tuo tarpu į grupinio pirkimo tinklalapius kasdien užsuka tūkstančiai žmonių.
„Daugelis klientų pasiryžę sumokėti už reklamą – tik atvesk pirkėją į jų saloną, parduotuvę ar viešbutį.
Ši sistema yra veiksminga, nes pinigai išleidžiami tikslingai – žmonės iš tikrųjų perka paslaugą ar prekę.
Tokios reklamos naudą galima apskaičiuoti labai tiksliai, nes aiškiai matyti, kiek ji pritraukė pirkėjų. Taip įmonė tampa geriau žinoma, gausėja nuolatinių klientų”, – aiškino A.Palaimaitė.
Tačiau, norėdami pasinaudoti nuolaidų efektu, ir patys verslininkai turi pasistengti.
Paslaugos kokybė turi atitikti kainą be nuolaidos.
Pavyzdžiui, masažas, kuris iš tiesų vertas 100 litų, turi ir atitikti šią kainą, net jei klientas moka penkiskart mažiau.
Paslaugos turi būti tokios, kad klientas liktų patenkintas ir norėtų grįžti. Kitaip jokia reklama nepadės.
Fotografas liko patenkintas
„Iš pradžių žmonės skambino ir klausė, ar čia nėra kokios nors apgaulės, ar tikrai jie gali įsigyti kuponą ir ateiti pas mus fotografuotis.
Iš tiesų nuolaida atrodo neįtikėtina, bet tai tiesa”, – pasakojo su didele nuolaida surengti ypatingą fotosesiją pasiūlęs profesionalus fotografas Liusjenas Kulbis.
Jo studija įsikūrusi ne miesto centre, tad net jei lange iškabinsi didžiulę reklamą, kad suteiki 70 proc. nuolaidą, niekas nepastebės.
„Informaciją apie mūsų paslaugas žmonės dažniausiai perduoda iš lūpų į lūpas, bet norisi sulaukti daugiau klientų. Manau, kad dalyvavimas akcijoje buvo sėkmingas – tinklalapio lankytojų skaičius smarkiai išaugo. O pasinaudoję paslaugomis, tikime, kad papasakos apie mus ir savo draugams”, – aiškino L.Kulbis.
Jis pripažino ir pats kartais pasinaudojantis nuolaidų akcijomis.
Perka kone urmu
Kai kurie nuolaidų medžiotojai vienu metu užsisako kelis ar net kelias dešimtis kuponų. Ypač tais atvejais, kai juos klientui siūlo jau žinomas paslaugų teikėjas.
„Esu pirkęs net ir dešimt vienos kavinės kuponų. Jei gali papietauti perpus pigiau nei įprastai – kodėl ne? Ypač jei ta vieta tau gerai žinoma.
Tiesa, nors jie ir ilgai galioja, kai kuriuos perleidau savo pažįstamiems ir kolegoms, kad būtų su kuo vaikščioti valgyti”, – pasakojo vilnietis Martynas.
Paieška – pagal miestą
Anksčiau Lietuvoje nuolaidas siūlančios interneto svetainės būdavo vienišos: sužinoti apie jas galėdavai nebent iš pažįstamų ar labai menkos reklamos kituose portaluose.
Tačiau atsirado keletas interneto portalų, kurie kiekvieną dieną skelbia, kokios nuolaidos siūlomos konkrečioje grupinio pirkimo svetainėje.
Pavyzdžiui, yra svetainių, kuriose surinkti pranešimai apie tai, kas siūloma daugiau negu 10 lietuviškų nuolaidų tinklalapių.
Maža to: gali pasirinkti, kokios ir kam nuolaidos tą dieną taikomos konkrečiame mieste.
Tiesa, tokia paslauga siūloma tik 5 miestų – Vilniaus, Kauno, Klaipėdos, Panevėžio ir Šiaulių gyventojams.
Įgudo naudotis nuolaidomis
„Labai dažnai naudojuosi grupinių nuolaidų tinklalapiais.
Geriausia, kai randu, kad nuolaidą suteikia kokia nors kavinė ar sporto klubas, kuris man ir taip labai patinka. Kodėl nepasinaudoti mėgstamais dalykais, tik gerokai pigiau?
Be to, atsiranda proga vis daž-niau apsilankyti vienoje ar kitoje naujoje kavinėje ir neišleisti per daug pinigų.
Tačiau didžiausia dalis pasiūlymų iš tiesų yra tokie, kad be nuolaidos jų tikrai nebandytum”, – sakė trisdešimtmetė vilnietė Milda, nuolaidų kortelėms skyrusi atskirą piniginę.
Ji tvirtino mėgstanti lankytis sporto klubuose, išbandanti įvairias naujas treniruočių programas. Bet daugelis klubų, kurie dalyvauja akcijose, įsikūrę miesto pakraštyje, todėl, norint juos surasti, tenka gerokai paklaidžioti.
„Iš tiesų neretai ten dirba labai geri treneriai ir treniruotės gali būti labai puikios.
Tačiau greičiausiai ten negrįši, nes klubas įsikūręs labai nepatogioje vietoje”, – aiškino vilnietė.
Įžvelgia pavojų verslui
„Jei prekybininkai ar paslaugų teikėjai negali išsilaikyti be nuolaidų, tai rodo, kokia prasta, trumparegiška yra jų rinkodara.
Užuot galvoję apie ateitį, jie siekia vienadienio efekto, neturi jokios strategijos. Parduoti pigiai gali kiekvienas, o brangiai – tik genijus.
Dėl to vėliau gali būti dar sunkiau pritraukti klientų. Kas susigundo nuolaidomis? Medžiotojai, kurie perka tik tai, kas atpiginta. Kitą kartą jie nueis pas konkurentą, kuris pasiūlys geresnę kainą.
Jei dėl nuolaidos prisiviliojai klientą, tai dėl nuolaidos jį ir prarasi”, – nuolaidas labai skeptiškai vertino rinkodaros strategijos konsultantas L.Šimonis.
Žinoma, jis pats mielai naudojasi nuolaidomis, ypač kai jos taikomos toms prekėms, kurias ir šiaip pirktų.
Pasak rinkodaros eksperto, kai pirkėjas nemato skirtumo tarp dviejų jam siūlomų prekių ar paslaugų, jų kaina tampa lemiamu veiksniu. Arba kainos skirtumas pranoksta skirtumus tarp lyginamų prekių.
Galimas netgi atvirkščias efektas – žmonės renkasi brangesnį daiktą manydami, kad jis kokybiškesnis.
Reikia būti budriems
„Nuolaida nėra visiškai nekaltas dalykas ir pirkėjui. Pamatę, kad įsiūlyti prekę klientui sudėtinga, pardavėjai skelbia nuolaidas, tačiau pats esu susidūręs su tokiu dalyku, kad atpigintos prekės kaina tampa didesnė nei buvo be nuolaidos.
Antra, paslaugų teikėjai ir gamintojai ima varžytis ne paslaugos kokybe ar įvaizdžiu, o kainomis. Kad galėtum prekę parduoti pigiau, turi sumažinti jos savikainą. Šitaip prekės ima prastėti.
Dėl tokios konkurencijos galiausiai nebelieka vartotojui galimybės pasirinkti kokybišką prekę, nes gamintojai galvoja tik apie kainą”, – aiškino L.Šimonis.
Naudojosi ne kartą
Iš Anykščių kilusi ir šiuo metu Vašingtone gyvenanti Daiva Kasteckaitė jau kelis kartus savo nuosavam grožio salonui JAV sostinėje naujų klientų ieškojo būtent per „Groupon”.
Nesvarbu, kad paslaugas ji pasiūlė su kone 80 proc. nuolaida. 37 metų lietuvė neabejojo, kad verslui tai – naudinga.
„Už tokią reklamą pinigų iš anksto mokėti nereikia, o „Groupon” pats suinteresuotas kuo daugiau parduoti. Būna, kad kai kurie klientai nusiperka grožio procedūrų, bet taip ir neateina. Pinigai lieka mums”, – „Lietuvos rytui” pasakojo „Salon Roi” savininkė.
Kai 2010-ųjų sausį „Groupon” svetainėje D.Kasteckaitė pasiūlė manikiūrą ir pedikiūrą už 25 dolerius (63 litus), nors įprastai ši paslauga kainuoja 60 dolerių (per 150 litų), per dieną kuponų įsigijo 1507 žmonės.
„Tikrai vertėjo, nes pritraukėme naujų klientų, kadangi kupone griežtai nurodėme, kad juo gali pasinaudoti tik pirmą kartą salone besilankantys žmonės. Pas mane grįžo apie trečdalį tų, kurie apie saloną sužinojo per „Groupon”, – pasakojo D.Kasteckaitė.
Idėja, verta milijardų dolerių
Angliškas žodis „groupon” – „grupės” ir „kupono” junginys – JAV yra jau kiekvieno amerikiečio žodyne. Kai paprastas vaikinas iš Čikagos Andrew Masonas sugalvojo, kaip sukelti isteriją tarp nuolaidų internete medžiotojų, net pats nesitikėjo tokios sėkmės.
Nuo 2008-ųjų rudens, kai buvo įkurtas groupon.com portalas, kompanija tapo tokia populiari, kad pernai „Google” už ją buvo pasiruošusi pakloti 6 milijardus dolerių (per 15 mlrd. litų).
„Groupon” įkūrėjai šiuo lobiu nesusiviliojo ir patys tuoj pat sugebėjo uždirbti milijardą dolerių.
Nieko nuostabaus, nes svetainėje yra užsiregistravę daugiau nei 54 milijonai žmonių, iš kurių maždaug pusė gyvena JAV, o kiti – daugiau nei 40 pasaulio šalių.
Šie klientai yra kiekvieno rinkodarininko svajonė. Tai daugiausia netekėjusios merginos, kurioms 18–34 metai. Jos dievina nuolaidas ir su nekantrumu kiekvieną rytą skaito „Groupon” elektroninį laišką, laukdamos netikėto pasiūlymo.
Negi atsisakysi užsirašyti į jogos studiją už pusę kainos ar, sumokėjęs 20 dolerių (per 50 litų), restorane pavalgyti už 40 dolerių (per 100 litų)? Be to, niekur nereikia skubėti, nes įsigytą kuponą dažniausiai gali panaudoti per pusę metų.
Tiesa, pirmuoju „Groupon” pasiūlymu 2008-ųjų spalį Čikagoje gauti dvi picas už vienos kainą bare „Motel” susiviliojo tik dvidešimt žmonių. Jis buvo pastato, kuriame dirbo šį portalą įkūrę vaikinai, pirmajame aukšte.
Dabar „Groupon” darbuojasi daugybė jaunų, kūrybingų vadybininkų, suvedančių pirkėjus ir pardavėjus ar paslaugų teikėjus.
Kasdienėmis nuolaidomis naudojasi tūkstančiai amerikiečių. Pavyzdžiui, kai Čikagoje ekskursija laivu, kurios metu apžiūrima miesto architektūra, buvo pasiūlyta už 12 dolerių (30 litų) vietoj 25 dolerių (63 litų), per aštuonias valandas buvo nupirkti 19 882 bilietai.
Ekskursijos organizatoriai sulaukė taip trokštamų naujų klientų, o „Groupon” susišlavė 238 tūkst. dolerių (600 tūkst. litų), nes portalas visada pasiima 50 proc. pelno.
Jungtinėse Valstijose pastaraisiais metais atsirado apie 200 tokias paslaugas teikiančių portalų.
Didžiausias „Groupon” konkurentas JAV yra „LivingSocial”, sulaukęs 175 mln. dolerių (440 mln. litų) investicijų iš „Amazon”.
Tačiau „Groupon” jau veikia ne tik JAV: ši kompanija yra įsteigusi kitais pavadinimais dirbančias įmones didžiausiose pasaulio valstybėse.
Pavyzdžiui, Europoje „Groupon” įmonių grupei priklauso nuolaidų portalas „MyCityDeal”, Pietų Amerikoje – „ClanDescuento”, Japonijoje –”Qpod”, Rusijoje – „Darberry”. Kompanijai taip pat priklauso mobiliųjų technologijų įmonė „Mob.ly”.
Šiais metais „Groupon” ketina žengti į akcijų rinką su pirminiu viešuoju pasiūlymu. Planuojama, kad jo metu kompanija gali pritraukti 15 milijardų dolerių (beveik 38 mlrd. litų). Tai – viena priežasčių, kodėl pernai buvo atsisakyta sandorio su „Google”.