2013.11.22, Dovydas Pancerovas, lrytas.lt.
Tuo metu, kai Latvijos ugniagesiai liejo prakaitą ir kraują griuvėsiuose, prekybos centro „Maxima Latvija“ vadovai tylėjo. Tylėjo iki penktadienio popietės. Prabilę bandė išsiginti atsakomybės. Taip verslininkų elgesį įvertino Latvijoje žinomas žurnalistas. Lietuvos reklamos ekspertai mano priešingai – nelaimė neturės ilgalaikių pasekmių įvaizdžiui, nes bendrovė reagavo tinkamai.
Latvija šokiruota. Tokios tragedijos šalyje nebuvo jau seniai. Latviai nėra emocingi kaip lietuviai, todėl skaudūs išgyvenimai sustingo susimąsčiusiuose žvilgsniuose. Kasdienybė sustojo.
„Tai – baisi būsena. Tu esi šokiruotas, sukrėstas, bet negali savo emocijų parodyti ir išreikšti. Latviai yra žymiai santūresni nei lietuviai“, – apie niūrų penktadienį pasakojo tos šalies žurnalistas. Jis buvo prislėgtas.
Kolega nenorėjo, kad jo pavardė būtų skelbiama. Nenorėjo, nes sukritikavo „Maxima Latvija“ vadovų elgesį tragedijos akivaizdoje.
„Buvo padaryta daug klaidų, kurių aš negaliu suprasti, – sakė žurnalistas. – Visų pirma, kodėl vadovai nepasirodė tarp griuvėsių? Jie tai turėjo padaryti iškart, vos sužinojo apie nelaimę. Turėjo atvažiuoti ir padaryti bent trumpą pareiškimą apie situaciją ir priemones, kurių imsis. Bet jokios reakcijos nebuvo.“
Jis mano, kad kiti istorijos dalyviai elgėsi kitaip – prekybos centrą suprojektavęs architektų biuras „Kubs“ ir statybos bendrovė „Re&Re“ iškart prabilo apie kompensacijas ir atsakomybę.
„Iš vienos pusės, „Maxima“ lyg ir yra mažiausiai kalta dėl šitos nelaimės. Jie tik pastato nuomininkai. Tačiau per tokią krizinę situaciją negalima bandyti išsiginti atsakomybės. O kaip elgiasi „Maxima“? Spaudos konferenciją jie surengė tik 11 val., o Gintaras Jasinskas („Maxima Latvija“ vadovas. – Red.) vis bandė paaiškinti, kokie jie nekalti. Viešųjų ryšių požiūriu tai yra neteisingas žingsnis“, – kalbėjo verslo žurnalistas iš Latvijos.
Jis mano, kad po šitos nelaimės prekybos tinklo įvaizdžiui Latvijoje gali būti suduotas didelis smūgis.
„Reikia pripažinti, kad „Maxima“ tinklui Latvijoje nuolat kyla problemų dėl įvaizdžio. Vis nutinka kokių nelaimių. Prieš kelerius metus įvyko didelė avarija, per kurią žuvo „Maxima“ darbuotojai. Dar seniau buvo kilęs skandalas dėl reklamos, kurioje „Maxima“ teigė, kad neplauna salotų“, – pasakojo žurnalistas.
Jis mano, kad dabar latviai kurį laiką bijos eiti į šio tinklo prekybos centrus, todėl lietuvių bendrovė patirs nuostolių.
„Žinoma, tokia nelaimė galėjo nutikti bet kuriame prekybos centre, bet kuriame tinkle. Iš esmės, problema yra labai gili ir skaudi – statybų kokybė ir kontrolė. Tai aktualu ne tik Latvijai, bet ir Lietuvai. Namai dabar pastatomi per kelis mėnesius, naudojamos pigios medžiagos. Neduok Dieve, bet ateityje tokių tragedijų gali būti ir daugiau“, – svarstė žurnalistas.
Jis pasakojo, kad panašių nelaimių Latvijoje jau buvo. Per audras nugriuvo kelių parduotuvių sienos, buvo įgriuvęs didelio prekybos centro stogas Liepojoje. Laimei, per tas nelaimes žmonės nežuvo.
Nepalaužė ir didesnės krizės
Prekybos tinklas „Maxima“ Lietuvoje buvo nuolat kritikuojamas, išgyveno ne vieną įvaizdžio krizę, tačiau atsilaikė. Tai rodo, kad verslininkai sugebės suvaldyti ir situaciją Rygoje. Taip mano rinkodaros specialistas Linas Šimonis. Jis spėja, kad pirkėjų parduotuvėse nesumažės.
„Stiprūs prekės ženklai dažniausiai lengviau išgyvena krizes. Priėmę teisingus sprendimus, mobilizavę pajėgas jie gali suvaldyti net labai sudėtingas situacijas. Manau, kad „Maxima“ yra stiprus prekės ženklas ir jie išspręs šitas problemas“, – svarstė specialistas.
Reklamos ekspertas mano, kad tragedija Rygoje nėra didelė įvaizdžio krizė – pastatas priklausė ne prekybos centrui „Maxima“, jie buvo tik nuomininkai. Todėl bendrovė yra mažiausiai atsakinga už nelaimę.
„Buvo ir didesnių krizių. Pavyzdžiui, prieš kelerius metus žmonės buvo kviečiami nepirkti „Maxima“. Akivaizdu, kad tai nepadarė didelės ilgalaikės žalos. Lietuviai perka ten, kur yra pigu, patogu. Tai yra įprotis. Kai kurie klientai gal kurį laiką ir bijos apsipirkti, tačiau tai trumpalaikis efektas“, – sakė L.Šimonis.
Specialistas mano, kad nelaimė neturės ilgalaikių pasekmių „Maxima“ įvaizdžiui Lietuvoje.
„Maxima“ kontroliuoja situaciją
Nelaimė Rygoje neturės neigiamų pasekmių prekybos tinklo įvaizdžiui, tačiau situaciją gali sugadinti pačių „Maxima“ specialistų veiksmai. Sėkminga komunikacija gali padėti išvengti įvaizdžio problemų. Taip mano Lietuvos marketingo asociacijos pirmininkas Simonas Bartkus.
„Gal šiek tiek buvo pavėluota, tačiau tai, ką jie kalbėjo šį rytą buvo pakankamai gerai. Jeigu jie toliau teiks išsamią informaciją, padės nukentėjusiems, paaiškins, kaip užkirs kelią tokioms nelaimėms ateityje, padės ieškoti kaltininkų, tai bus sėkminga komunikacija“, – pasakojo rinkodaros ekspertas.
Jau penktadienio rytą „Maxima Latvija“ uždarė savo interneto puslapį. Informaciją apie prekes pakeitė gedulo žodžiais. Popietę taip pat buvo pasielgta ir su lietuviškuoju „Maxima“ puslapiu. Prekybos centro administracija pranešė, kad Lietuvoje bus nutrauktos reklamos, o parduotuvėse neskambės muzika. Bus apmokėtos ir žuvusiųjų laidojimo išlaidos.
„Dabar jie turi konkrečiai paaiškinti, kas jau yra padaryta ir kokie žingsniai bus daromi. Visų pirma, jie turi padėti nukentėjusiems ir jų šeimoms. Kitas žingsnis, užtikrinti, kad tai nepasikartotų. Turi būti atliktas auditas, pastatų patikrinimas ar kažkas panašaus. Žmonės turi pajausti, kad situacija yra kontroliuojama“, – kalbėjo S.Bartkus.
Ekspertas prisiminė, kad prieš trejus metus buvo į skandalą patekusios bendrovės „British petroleum“ situaciją. Meksikos įlankoje išsiliejo nafta, tačiau bendrovės vadovai per skubėjimą pridarė daug komunikacijos klaidų, neigė žiniasklaidoje pasirodžiusią informaciją. S.Bartkus mano, kad „Maxima“ tokių klaidų nepadarė.
Jo nuomone, bendrovės įvaizdis nenukentės.