Pasirinkimas
Šiandien pirkėjas turi keliskart didesnį pasirinkimą, nei prieš keliolika metų.
Kelių rūšių kava egzistavo devyniasdešimtųjų pradžioje?
Kelias radijo stotis tada mes galėjome girdėti?
Kiek rūšių vyno buvo parduotuvėse? O konjako? Viskio? Degtinės?
Keli prekybos centrai buvo vieno kilometro spinduliu?
O kiek geriamojo vandens rūšių galėjote nusipirkti prieš penkiolika metų?
Kečupo? Majonezo?
Kiek rūšių alaus buvo parduotuvėje?
Kelių rūšių dešreles galėjote rasti?
O kiek rūšių sūrio, duonos, sulčių, sausainių, ryžių, obuolių?
Lietuvių džiaugsmas – bulvės – ir tos šiandien prekybos centre kelių rūšių ir kelių tiekėjų.
Vidutinė šeima virš 80% savo poreikių patenkina su viso labo maždaug 150 skirtingų produktų (kitaip vadinamų SKU – standart keeping unit). Maxima SKU skaičiuoja tūkstančiais.
Vargu ar atsirastų bent vienas, galintis tiksliai pasakyti, kiek šiandien skirtingų produktų kiekvienoje kategorijoje konkuruoja tarpusavyje. Pasirinkimo galimybės padidėjo dešimtis kartų. Ir nėra požymių, rodančių, kad tai gali sumažėti.
Atvirkščiai. Po dešimties metų mes svajosime, kad konkurencija būtų tik tokia, kokia yra šiandien.
Informacijos srautas
2005 metais Lietuvoje buvo leidžiami 325 laikraščiai, 434 žurnalai, veikė mažiausiai 8 lietuviški televizijos kanalai, išleistos 4223 knygos.
(Kelias iš jų perskaitėte?)
Pasak mokslininkų, perskaitęs vieną knygą, šiandien žmogus gauna tiek informacijos, kiek viduramžiais gaudavo per visą gyvenimą.
Žmonija per pastaruosius dvidešimt penkerius metus sukaupė tokį pat duomenų kiekį, kaip ir prieš tai buvusius penkis tūkstančius metų.
Galiausiai internetas sukėlė tikrą informacijos sprogimą.
Reklamos lavina
Statistikos teigia, kad šiandien kiekvieno iš mūsų, gyvenančių Lietuvoje, smegenis atakuoja daugiau nei 250 reklamos žinučių. Radijuje, televizijoje, laikraščiuose, žurnaluose, gatvėse, kino teatruose, internete, net mobiliuosiuose telefonuose. Kiekvieną dieną. Virš 250.
Kiek reklamos mus pasiekdavo prieš penkiolika metų? Dešimt kartų mažiau? Penkiolika?
Šiandien Lietuvoje kiekvieną dieną reklamai išleidžiama 1 000 000 Lt.
Vienas milijonas litų. (Tiesą sakant, šiek tiek daugiau, bet tai jau nebesvarbu). Kasdien. Kiek litų buvo išleidžiama prieš 15 metų? Tiek pat, bet per visus metus? Ir kiekvieną dieną mus pasiekiantis informacijos srautas vis didėja.
Būti pastebėtam vis sunkiau ir sunkiau ir sunkiau…
Kaip atsidurti pirkėjo mintyse?
Mūsų smegenys visiškai neprisitaikę prie tokio duomenų kiekio.
Šiame informacijos triukšme būti pastebėtam tarp daugybės konkurentų – sudėtinga. Vienintelis tikras būdas – susiaurinti savo idėją, sukoncentruoti į ją visas savo pajėgas ir taip iškilti virš šio informacijos triukšmo.
Kitaip tariant, išsiskirti iš konkurentų ir susikurti unikalią poziciją pirkėjo mintyse.
Kaip tai padaryti?
Lengviausia – pirmu patekti į pirkėjo mintis.
Sunkiau – būti pirmojo alternatyva (bet tam reikia ir veikti priešingai, nei lyderis).
Jeigu nesi nei pirmas, nei antras, belieka specializuotis vienoje siauroje srityje ir būti tos srities specialistu. (Lavazza tai padarė, tapdama brangia kava, RelaxFM tai padarė, tapdama bliuzą transliuojančia radijo stotim).
Bet kokiu atveju, norint šiame informacijos liūne būti pastebėtam, reikia prisitaikyti prie smegenų darbo ypatybių ir jomis naudotis.
Pozicionavimas panašus į „etikečių lipdymą“
Tam, kad susidorotų su milžinišku informacijos kiekiu, smegenys viskam „lipdo etiketes“. Tai normalu, priešingu atveju, jos dar blogiau susidorotų su tokia informacijos gausa.
Pozicionavimas ir yra pastangos, kad prie mūsų „priliptų“ mūsų norima „etiketė“, tokia, kuri padėtų išsiskirti iš konkurentų minios ir paskatintų pirkėjus rinktis mus, o ne konkurentus.
Taip, kaip Lavazza padarė su žodžiu „brangi“. (Kas sako, kad lietuviai renkasi tik pigumą?)
Sinerta padarė su žodžiu „toneriai“.
Suslavičiaus – „kečupas“. (Štai kodėl Suslavičiaus majonezas mums atrodo mažų mažiausiai įtartinas).
Nebūtinai visų smegenyse atsiranda vienodas žodis. Paksas gerbėjų mintyse „įrašė“ žodį „tvarka“, o priešininkų mintyse „prikibo“ tapšnotojo etiketė.
Karatais ta pati etiketė vieniems gali būti teigiama, kitiems – neigiama. „Brangu“ daliai žmonių yra neigiama savybė, tačiau kitai daliai tai yra pageidaujamas atributas – nes tai pabrėžia jų statusą. (Rolex ir yra perkamas dėl to, kad visi žino, jog tai brangus laikrodis).
Pakeisti etiketes žmonių mintyse itin sunku, kartais ir neįmanoma. Nes jei norim pakeisti tą etiketę, reikia pakeisti žmogaus įsitikinimus, o tai paskutinis dalykas, kurį mes pasiruošę padaryti.
Tik akivaizdi ir nenuginčijama nauja informacija tai gali padaryti (ir tai tikrai ne visų mintyse).
Arba konkurentų ilgai daromos grubios klaidos.
Informacijos tik daugės
Nepanašu, kad informacijos srautas mažėtų. Po penkiolikos metų jos bus dar keliskart daugiau. Ir išsiskirti iš informacinio triukšmo bus dar sunkiau.
Prieš dvidešimt metų užteko tik pagaminti, ir viską išpirkdavo, prieš dešimt – jau reikėdavo daug reklamuoti, dabar net ir milijoninio biudžeto nebeužtenka užkariauti rinką.
Šiandien, norint būti sėkmingu, reikia atrasti neužimtą nišą pirkėjo mintyse, išnaudoti konkurentų silpnąsias vietas. Neužtenka vien atsidurti parduotuvėje, reikia atsidurti pirkėjo mintyse.
Dėl informacijos pertekliaus pozicionavimas šiandien dar svarbesnis, nei prieš keliolika metų. Jo svarba laikui bėgant tik didės, teisingos „etiketės“ pasirinkimas taps lemiamu verslo sėkmės veiksniu.
Įmonės, kurios pirkėjų mintyse netaps reikšmingomis šiandien, po penkiolikos metų vargu ar beišliks.
Jaroslav Dvorak says
2007.04.05 at 13:34Su gimtadieniu!
Marijonas Dziurbeiko says
2007.04.05 at 15:40du metai ir dar nenusibodęs, nuoširdžiausi sveikinimai
Modestas Chmieliauskas says
2007.04.05 at 16:21Taigi kaip ir priklauso, spaudžiu rankoje rožes su šampanu ir sveikinu.
Linas Šimonis says
2007.04.05 at 17:14Ačiū visiems už sveikinimus! Tiems, kurie nėra prisiregistravę ir spėlioja, kokia proga šie sveikinimai – šiandien http://www.poziconzvimas.lt svetainei suėjo dveji metai. Ačiū visiems dar kartą ir sėkmės pardavimuose!
nijole kalasauskiene says
2007.04.05 at 20:19Nuosirdziausi sveikinimai gimtadienio proga! Tampate reiksmingais siandien- vadinasi isliksite ir po penkiolikos metu!!!! :) Sekmes jums!
Jurga Lapkaitė says
2007.04.05 at 21:52Sveikinu. Per du metus ir Linas Šimonis mano smegenyse gavo etikete “pozicionavimas” :)
Jonas Henrikas Rapalis says
2007.04.06 at 10:58Šimoni, tu teisus – informacijos vis daugiau ir daugiau. Nepamenu kur š. m. kovo mėn. skaičiau straipsnį apie Europos Sąjungos vyrų spermos kokybės tyrimus. Pasirodo, kad lietuviai pirmoje vietoje, antri estai, danai – paskutiniai. Skaitant Šimonio bussiness-essais susidaro įspūdis, kad lietuviams gerai funkcionuoja ne vien kiaušiai, bet ir smegenys…Linksmų Velykų…
Žygimantas Volodka says
2007.04.06 at 16:36Verslo gimtadienio geriausia dovana tai vis gausėjantis ir harmoningas kolektyvas bei patenkinti klientai. Sveikiname su švente Jūsų kolektyvą.
Edita Burbė says
2007.04.06 at 17:29Sveikinu. Viskas labai puiku taip ir toliau.
Juozas Juodžbalis says
2007.04.07 at 10:53Puiku kai įmonės turi savo verslo viziją ir strategiją – jie visada yra žingsniu priekyje. Linkiu ir ateityje išlaikyti tą žingsnio, o gal ir didesnį intervalą. Ačiū, kad esate ir darote tai ką darote. Būtent to šiandieninėms Lietuvos įmonės reikia. Taip kaip žmogui reikalingas švarus oras ir šviesos spindulys dulkėtuose ir sunkiuose kelių labirintuose. Nuoširdžiai sveikinu Jūsų kolektyvą gimtadienio proga! Linksmų Velykų!
henrikas denreris says
2007.07.28 at 17:10Pozicionavimas -baisus ginklas. Zodziai liejasi,kaip iskibiro. Taciau ju jungtis ne visiems suprantama. Atleiskite man , kad esu pusmokslis -nerastingas pirkejas. Nereikia skraidyti, duokite pirkejams suprasti Jus. Jie dekingi bus uz tai. Su pagarba Henrikas D.