2011.01.20 Vytautas Strazdas, Dialogas.lt.
<…> „Kada į lietuvio smegenis „įrašoma“ idėja apie tai, kad geriausia išeitis, kai užklumpa didelės problemos, – savižudybė?“ – klausia rinkodaros strategijos specialistas Linas Šimonis. Pasak jo, apie įvairius gyvenimo problemų sprendimo būdus vaikai daugiausia sužino mokykloje, o ypač – per literatūros pamokas.
„Kuris iš jūsų iš savo literatūros mokytojos esate girdėję vienareikšmišką ir aštrų Antano Vienuolio Veronikos pasmerkimą? Pasmerkimą už savižudybę, už tokį problemų sprendimo būdą? Kuris iš mūsų yra išėjęs iš literatūros pamokos su aiškia mintim, kad nusižudydama Veronika pasielgė gėdingai?“ – teiraujasi L.Šimonis. Pasak jo, paprastai smerkiama viskas, o apie savižudybę tepasakoma „beliko tik“.
18-os metų patirtį turintis ir įmonių vadovus konsultuojantis rinkodaros strategijos specialistas tvirtina, kad visur, kur tik susiduriame su informacijos įtaka žmonių mintims, galioja pozicionavimo taisyklės. Anot L.Šimonio, pozicionavimas – ne teorija apie reklamą, o mokslas apie tai, kaip smegenys priima informaciją, kaip ją saugo, kodėl ją atmeta ar užmiršta.
Kitaip tariant, mokykloje, kuri savo ugdytiniams bando įdiegti tam tikras vertybes, pozicionavimo dėsniai galioja taip pat kaip įmonėje, kuri siekia padidinti pardavimus, kuri nori, kad klientai pirktų iš jos, o ne iš konkurentų.
Svarbi pirmoji žinutė
Pasak L.Šimonio, ateidami į mokyklą vaikai turi dar labai mažai idėjų, kaip spręsti vieną ar kitą problemą. O informacija, kuri smegenis pasiekia pirmiau, yra priimama kaip „teisinga“, „originali“, ir tik per milžiniškas perpozicionavimo pastangas gali būti pakeista į kitą. Jei iš viso gali būti pakeista. Rinkodaros specialisto manymu, aukštindami, o ne pasmerkdami Veronikos poelgį, mokytojai į žmonių smegenis yra įrašę labai aiškią žinutę, kurią pakeisti nuostata „aš nugalėsiu visas problemas“ dabar yra labai sunku.
Anot L.Šimonio, mokyklų programas ir jų dėstymo metodologijas reikėtų peržiūrėti net ir tuo atveju, jei jos nuo savižudybės išgelbėtų tik vieną žmogų. Nuostata, jog savižudybė yra nepriimtinas problemų sprendimo būdas, turėtų būti diegiama jau nuo mokyklos suolo. Vaikams į smegenis reikia tvirtai įrašyti idėją, kad iš visų situacijų visada yra išeičių, kad problemos atrodo baisios tik tuo momentu ir kad savižudybė yra blogiausia, ką galima padaryti.
L. Šimonis tvirtina, jog svarbu nepavėluoti ir tinkamas žinutes į vaikų smegenis „įrašyti“ pirmiau negu savo nuomonę ten įspaus kas nors kitas.
„Nepamirškite, kad idėjų kūrimas mintyse (pozicionavimas) vyksta kiekvieną dieną, norite jūs to ar nenorite, suprantate šiuos procesus ar juos neigiate. Geriau tuos vyksmus suprasti ir jais naudotis, o ne neigti ir plaukti pasroviui“, – pataria rinkodaros strategijos specialistas.
Visą straipsnį skaitykite savaitraštyje „Dialogas“.