2013.11.17 Vilija Andrulevičiūtė, delfi.lt
Prasidėjus kalėdinių pirkinių bumui žmonės pasiduoda masinei psichozei, todėl dažnai priperka visai nereikalingų dovanų, susivilioja dirbtinai sukurtomis nuolaidomis prekėms, naujienų portalui LRT.lt sako rinkodaros specialistas Linas Šimonis.
LRT.lt pašnekovas pastebi, kad jau lapkritį prekybos centruose prasideda Kalėdos, o mes pamažu pasiduodame masinei pirkimo psichozei. L. Šimonio teigimu, per Kalėdas mums yra įprasta apdovanoti gimines ir artimus draugus, mat priešingu atveju liktume nesuprasti visuomenės. Tai išmanydami prekybos tinklai visais įmanomais būdais skatina vartotojiškumą.
„Daroma viskas, siekiant parodyti, kokia populiari yra viena ar kita prekė, kad visi ją dovanoja. Net jei žmogui tai nėra labai įdomu ar priimtina, galiausiai jam tampa labai sunku atsispirti. Patiriamas didžiulis spaudimas, elgtis taip, kaip elgiasi visi, priešingu atveju nepritampi visuomenėje. Prekybos tinklai tai žino ir tuo naudojasi“, – tikina L. Šimonis.
Rinkodaros specialisto teigimu, kadangi pasąmonėje mums svarbu neišsiskirti iš minios, pirkti tenka daug. Tuomet atsiranda poreikis taupyti, todėl perkame ne tik praktiškas bei naudingas dovanas, bet ir nereikalingus daiktus.
„Per šį laikotarpį išleidžiame pusantro karto ar netgi dvigubai daugiau, nei įprastai, bet vis tiek siekiame taupyti, todėl priperkame visiškai nereikalingų daiktų. Vėliau, po Naujųjų, prasideda dovanų grąžinimai į parduotuves. Vakaruose jau įprasta prie dovanos pridėti pirkimo čekį, kad nereikalingus daiktus grąžinti būtų paprasčiau“, – pažymi L. Šimonis.
Siekdami kuo mažiau ištuštinti pinigines, taip pat nuolatos ieškome pigesnių prekių. Mus ypač vilioja akcijos, nuolaidos, išpardavimai. Tačiau čia galime užkibti ant sumanaus prekybininkų kabliuko ir nė kiek nesutaupyti, mano rinkodaros specialistas.
„Nenustebčiau, jei nuolaidos prekėms būtų kuriamos dirbtinai. Neseniai vienas žmogus man pasakojo apie tai, ką pastebėjo ieškodamas sau svarbaus pirkinio. Kadangi jam tai buvo svarbi prekė, jis ilgai mąstė, tyrinėjo įvairius pasiūlymus. Kai apsisprendė pirkti, pamatė, kad daikto kaina tapo 25 proc. didesnė, nei buvo prieš keletą savaičių, jam tik pradėjus dairytis į pasiūlymus. Gali būti, kad tai yra pasiruošimas kalėdinėms nuolaidoms. Šventiniu periodu kainą bus galima „sumažinti“ net 25 proc.“, – svarsto L. Šimonis.
Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos specialistas Vitas Ūsas teigia prisimenantis tokių atvejų, kai prekybos centruose buvo nustatyti Nesąžiningos komercinės veiklos vartotojams draudimo įstatymo pažeidimai: su nuolaida nurodyta kaina iš tiesų buvusi nuolatinė daikto kaina.
„Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba 2012 metais išnagrinėjo dvi tokias bylas ir skyrė baudas UAB „MAXIMA LT“ – 6000 litų bei UAB „JYSK Baltic“ – 5000 litų“, – vardija V. Ūsas. Tačiau, pasak jo, vartotojai dėl tokių atvejų skundų dažnai nepateikia.
Prognozuoja dosniausias Kalėdas Lietuvoje
„Nordea“ ekonomisto Žygimanto Maurico teigimu, šių metų Kalėdinis sezonas gali būti pats dosniausias Lietuvos istorijoje. Ekonomistas prognozuoja, jog mažmeninės prekybos apyvarta gruodžio mėn. sieks 3 mlrd. litų.
„Mažmeninės prekybos statistiniai duomenys leidžia manyti, kad šių metų apyvarta bus panaši, į 2007-ųjų metų arba pranoks to meto skaičius. Panašu, kad Kalėdų senelis bus itin dosnus mažiesiems, nes sparčiai auga žaislų, išmaniųjų telefonų, kompiuterių pardavimai“, – LRT televizijos laidoje „Laba diena, Lietuva“ sakė Ž. Mauricas.
Ekonomistas prognozuoja, kad gruodį maistui, alkoholiniams gėrimams lietuviai išleis 20–30 proc. daugiau, palyginti su kitais mėnesiais, gerokai šoktels ir praktiškų dovanų šeimai – technikos, baldų pardavimai.