2020.06.17 Aistė Žebrauskienė, delfi.lt
Didžiausias Rusijos žemų kainų parduotuvių tinklas „Svetofor“ jau pradėjo plėtrą ir Lietuvoje. Praeitą savaitę Kaune duris atvėrė pirmoji prekės ženklo „Mere“ parduotuvė, šiemet Lietuvoje planuojama atidaryti dar 40 parduotuvių. Vertindami naują žaidėją Lietuvos rinkoje ekspertai tikino, kad čia įsitvirtinti bus sunkiau, mat mažmeninėje prekybos ir taip egzistuoja itin didelė konkurencija.
Mauricas: Lietuvoje ir taip ankšta
Komentuodamas atėjusį dar vieną žaidėją Lietuvos rinkoje ekonomistas Žygimantas Mauricas pirmiausia atkreipė dėmesį, kad Lietuva ir taip išsiskiria didžiųjų prekybos tinklų gausa, – jų turime net penkis. Tuo metu Skandinavijos šalyse veikia po 3–4 didžiuosius tinklus ir eilė mažesnių.
„Lietuvoje konkurencija – labai didelė, nes veikia net penki dideli prekybos tinklai, kas tokio dydžio valstybei yra didelis skaičius. Taip pat populiarėja kiti pardavimų kanalai – elektroninė prekyba. Karantino metu čia buvo pasiektas labai didelis proveržis, tad konkurencija šiuo metu yra didelė ir ji toliau augs“, – pasakoja jis.
Taip pat ekonomistas atkreipė dėmesį, kad pastaraisiais metais visi didieji prekybos tinklai vykdė aktyvią plėtrą.
„Kadangi keliasi elektroninė prekyba, dalis projektų, tikėtina, susidurs su iššūkiais, ir tai gali lemti dar didesnę konkurenciją tarp prekybos tinklų. Konkurencine prasme, manau, kad naujas tinklas labai daug nepakeis situacijos, (…) bet visiems vietos po saule neužteks. Niekas nenorės pasitraukti, ir tam tikrais laikotarpiais gali paaštrėti kainų kova. Nuo to vartotojams tik į gerą.
Be to, dar turime Lenkiją, kuri mums kvėpuoja į nugarą ir sudaro papildomą konkurenciją. Bet kuriuo atveju vertinčiau teigiamai – kuo daugiau konkurencijos, tuo geriau“, – apie konkurenciją mažmeninėje prekyboje kalba Ž. Mauricas.
Įžvelgia rizikų dėl pigaus segmento
„Delfi“ jau rašė, kad „Mere“ parduotuvė išsiskiria itin žemomis kainomis, tačiau kol kas čia pastebimas skurdokas prekių pasirinkimas. Vertindamas galimybes naujam tinklui įsitvirtinti Lietuvos rinkoje ekonomistas tikina, kad tai padaryti bus sunku ir rizikinga.
„Bus sunkiau įsitvirtinti, nebent (tinklas – Delfi) apsibrėš savo nišą ir ją užpildys. Galimai yra trūkumas pigesnių prekių segmento, bet šiuo metu pasaulis juda į kitą pusę.
Didelė rizika, jei einama tik į pigų segmentą, nebent plėtra būtų labiau orientuota regionuose, kur mažesnė konkurencija ir gyventojai jautrūs kainai, be to, artimiausiu metu ten nebus pakankamai išplėtota elektroninė prekyba. O didžiuosiuose miestuose darosi pakankamai ankšta“, – pasakoja Ž. Mauricas.
Anot jo, prekybos tinklo realizacija pavyktų ten, kur egzistuoja mažesnė konkurencija ir žmonės jautresni kainai, mat didieji Lietuvos miestai pereina prie internetinės prekybos.
„Jau išvystytas patogus tinklas – turime tris el. parduotuves, jų tik daugės. Miesto gyventojai, jei eina į parduotuvę, ieško didesnio asortimento. Pastebima tendencija, kad parduotuvės, kurios orientuojasi į mažą kainą, konvertuojamos į logistikos centrus.
Kalbant apie ilgesnę dešimtmečio perspektyvą, būtent šis segmentas ir susidurs su didžiausia konkurencija, nes žmonėms bus labai lengva palyginti kainas – krepšelį susideda vienoje el. parduotuvėje, antroje, trečioje, – kur pigiausia, ten ir perka“, – sako Ž. Mauricas.
Ar pavyks palaikyti daug žemesnes kainas nei kitiems prekybos tinklams, anot ekonomisto, priklauso nuo tiekimo grandinių, verslo idėjos, konkurencinio pranašumo ir iš kokių segmentų planuojama uždirbti didžiausias pajamas.
„Priklausys daugiausiai nuo to, kokią nišą jie nori užimti, bet lengva jau nebebus. (…) Reikia pasirinkti tam tikrą kryptį, tarkim, ekologinės prekės, kurių marža yra žymiai didesnė, ar tai būtų didesnis prekių pasirinkimas, kas žmones priviliotų fiziškai ateiti į parduotuves, nes ilgainiui vien tik kaina bus vis sunkiau konkuruoti. Daug klaustukų kelia tokia strateginė kryptis, juolab kad „Lidlas“, kuris turi dideles tiekimo grandines, gali dalį produktų kategorijos pasiūlyti labai pigiai“, – komentuoja Ž. Mauricas.
Bus sunkiau įsitvirtinti dėl įvaizdžio
Mažmeninės prekybos ekspertas Justas Gavėnas pažymi, kad Lietuvoje mažmeninės prekybos kartelė užkelta itin aukštai.
„Pateikiant vartotojui produktą iš sandėlio, konkuruoti bus galima tik labai gera kaina. O gerą kainą keletą metų jiems teks kompensuoti iš savo resursų. Kol neįgis masto, tikrai neturės galimybės padaryti gerų kainų, tam reikia plačios prekybos sistemos. Laikinai tai bus didelė investicija, kurį laiką stipriai nuostolinga“, – vertina J. Gavėnas.
Anot jo, didieji Lietuvos tinklai naujam žaidėjui yra pasiruošę, tačiau atkreipia dėmesį, kad „Mere“ bus sunkiau įsitvirtinti dėl savo įvaizdžio.
„Mūsų tinklai bus stipriai pasiruošę – ne pirma naujiena, kad kažkas bando žengti į rinką. Be to, rusiško kapitalo šleifas nėra itin palankus, ypač Kaune. Įvaizdžio dalis – šešėlis – visą laiką, nori nenori, konkurentų yra pabrėžiama“, – sako jis.
Pašnekovas nėra linkęs tikėti, kad žmonės rinksis prastai atrodantį daiktą už pigią kainą vien tik dėl to, kad kaina yra geresnė.
Paklaustas, kur matytų naujo prekybos tinklo plėtros galimybes, mažmeninės prekybos ekspertas pažymi, kad tokio tipo ir dydžio parduotuvėms reikia didelių srautų, tad keliauti į regionus yra itin rizikinga.
„Tikriausiai kalbama apie pagrindinius 5–6 Lietuvos miestus. Matyčiau kelis scenarijus – bandoma nupirkti prasčiau funkcionuojantį prekybos tinklą, nes, priešingu atveju, tokio angaro tipo yra santykinai labai nedaug, ir sklypai nebus pigūs“, – svarsto pašnekovas.
Anot jo, itin didelę sėkmės dalį nurėš prekybos tinklo komunikacija – viešieji ryšiai, įvaizdinės kampanijos, reklamos kiekis, tačiau J. Gavėnas pabrėžia nemanantis, kad mažmeninėje prekyboje bus lengva įsitvirtinti.
Laukia visuomenės reakcijos
Apie prekybos centro „Mere“ atidarymą niekur viešai nebuvo skelbta, pasirodė tik žinutė socialiniame tinkle „Facebook“. Be to, parduotuvės atstovai pasakojo, jog neketinama investuoti į rinkodarą, reklamą ar prekių lentynas.
Rinkodaros ekspertas Linas Šimonis, vertindamas tokį žingsnį, pažymi, kad reklamos kiekis negarantuoja nei sėkmės, nei nesėkmės.
„Sėkmę garantuoja – ar sugebės rinkai pateikti kažką kitokio, nei yra dabar. Labai sunku „nukarūnuoti“ išskirtinumą, bet „Lidlas“ tą ir padarė – „nukarūnavo“ „Norfą“ kaip pigiausias tinklas. Tai priklauso, kiek naujame tinkle bus pigu, palyginus su „Lidlu“, – svarstė pašnekovas.
Tačiau L. Šimonis akcentavo, kad „pigiausia“ nereiškia mažiausios kainos etiketėje.
„Pigiausia yra visuomenės nuomonė. Nuomonė yra žymiai svarbiau nei realybė, nes žmonės priima sprendimus, vadovaudamiesi savo nuomone, o ne faktais. Faktai tik suformuoja mūsų nuomonę, bet tai nereiškia, kad jų tikrai turime klausytis“, – aiškina prekės ženklų ekspertas.
Be to, anot jo, „Lidlas“ asocijuojasi su vakarietiška kokybe, todėl lietuviams tai – priimtinesnis variantas. Jei „Mere“ bus rusiškų prekių, nemaža dalis žmonių esą gali turėti neigiamų asociacijų.
„Lidlo – vakarietiškos prekės, jei čia (Mere – Delfi) yra rusiškų prekių, bus labai įdomu pamatyti visuomenės reakciją į rusiškų prekių pasiūlą. Jei būtų ukrainietiškų prekių, viskas būtų neblogai, nes lietuvių požiūris į ukrainiečius – neblogas. Rusiškos prekės mažesniuose miestuose, periferijoje galbūt irgi vertinamos neblogai“, – pažymi L. Šimonis.
Pašnekovas teigia manantis, kad naujas rusiškas prekybos tinklas savo plėtrą kreips į Rytų Lietuvą, taip pat mažesniuose miestuose.
„Vilnius taip pat yra Rytų Lietuvoje, tad kai kuriuose mikrorajonuose taip pat galbūt galėtų įsitvirtinti, o kai kuriuose jie turėtų patirti nesėkmę, – ten, kur suvažiavę žmonės iš „kitos“ Lietuvos, sukūrę karjerą, nusipirkę namus ir butus, uždirbantys gerokai daugiau nei vidutinius atlyginimus“, – svarstė jis.
Kaip rašoma įmonės interneto svetainėje, prekės ženklą „Svetofor“ vienija daugiau kaip 1500 parduotuvių Rusijoje, Kazachstane, Baltarusijoje, Kinijoje, o šiuo metu prekės ženklas „Mere“ pradeda savo veiklą Europos Sąjungoje.
Šiuo metu parduotuvės „Mere“ veikia Vokietijoje ir Rumunijoje. Rašoma, kad 2020 m. pradžioje pirmosios „Mere“ parduotuvės bus atidarytos Lietuvoje ir Lenkijoje. Plėtros planuose numatyta atidaryti parduotuvių „Mere“ tinklą Prancūzijoje, Ispanijoje, Italijoje, Graikijoje, Čekijoje ir kitose Europos Sąjungos šalyse.