2009.03.30 Jūratė Važgauskaitė, alfa.lt.
Naktį greta parduotuvės besigrumianti minia reikalauja atidaryti duris ir leisti pirkti, pirkti, pirkti. Tai ne kalėdinio išpardavimo vaizdas, kai ekonomika klesti, tai – šių dienų krizės grimasos, kai dėl pigesnės prekės žmonės pasiryžę naktį styroti prie parduotuvės isteriškai reikalaudami juos įleisti vidun.
Naktiniai išpardavimai, savaitgalio akcijos, prekybininkų viliotiniai ir gundymai jau beveik kasdienybė. Pirkėjai bando nusipirkti pigiau, tarsi tai būtų paskutinis apsipirkimas prieš laukiantį vartojimo badmetį, o prekybininkai stengiasi išvalyti sandėlius ir užsidirbti vieną kitą pinigėlį.
Pirkimas naktį – avantiūra
Ekonomistė Julita Varanauskienė sakė, kad nuolaidas žmonės vertina kaip galimybę sutaupyti. „Pirkdami pigiau žmonės turi iliuzija sutaupyti. Pirkimas, kai taikomos nuolaidos, tapo ne tik pomėgiu ar sportu, į tai jau žiūrima racionaliai“, – aiškino ekonomistė.
Vis dėlto sutaupyti pavyksta tik tiems, kurie perka reikalingus, būtinus daiktus. Perkantys pigesnių, bet nebūtinų daiktų išlaidauja net tada, kai taikomos nuolaidos.
„Pirkimas naktį, pasak psichologų, – avantiūra , kuriai žmonės lengvai pasiduoda. Apsipirkdamas naktį su minia panašių žmonių lengvai pasiduoti azartui, išleidi daugiau pinigų“, – sakė ekonomistė.
Anot jos, tai rinkodaros triukas, kurio griebiasi prekybininkai esant krizei pristigę pinigų. „Šie masiniai išpardavimai – pereinamojo laikotarpio reiškinys. Prekybininkai mėgina išvalyti sandėlius, nes juose prisikaupė prekių, nupirktų dar klestėjimo laikotarpiu. Krizei gilėjant išpardavimų neliks, nes nebus pertekliaus prekybininkų sandėliuose“, – sakė J.Varanauskienė.
Ekonomistė Jekaterina Rojaka teigė, kad maniakiškas pirkimas, kai taikomos „krizinės“ nuolaidos, – bloga investicija.
„Neprotinga investuoti į buitinę techniką ar drabužius, nes tai greitai sensta ir netenka vertės. Vis dėlto pirkėjai, pamatę pigesnes prekes, puola jų pirkti. Sunkmečiu žmonės net patys ieško nuolaidų, galvoja apie mažėjančius atlyginimus, didėjantį nedarbą, todėl nutaria vieną ar kitą daiktą nusipirkti dabar, kai dar turi pinigų“, – svarstė J. Rojaka.
Anot jos, naktiniai išpardavimai – nenaujas prekybininkų triukas, užsienyje tai ne kartą išmėgintas ir pasiteisinęs būdas organizuoti masinius išpardavimus.
„Pokyčiai rinkoje vyksta labai staigiai, prekyba smunka, prekybininkai mėgina prie to prisitaikyti, tuština sandėlius, peržiūri asortimentą. Pelnas mažėja labai smarkiai, stinga apyvartinių lėšų, todėl išpardavimai gelbsti, nes pinigai šiandien yra kur kas vertingesni, nei bus rytoj“, – sakė ekonomistė.
Nori, bet nereikia
Rinkodaros specialistas Linas Šimonis įsitikinęs, kad išpardavimai ir gerai, ir blogai. Blogai, nes per dažni išpardavimai išlepina lojalius klientus: tam tikrą daiktą jie nusiperka pigiau, nors būtų pirkę jį ir už didesnę kainą. Kita vertus, per išpardavimus prekybininkai išsivalo sandėlius.
„Naktiniai išpardavimai – prekybininkų bandymas atsirinkti pirkėjus. Tikimasi, kad naktį į parduotuvę ateis tik tie, kuriems tikrai reikia tam tikrų daiktų, arba tie, kuriems išpardavimas – sportas“, – aiškino L.Šimonis.
Anot jo, taip sutaupoma iš lojalių klientų, kurie naktį į parduotuvę nevažiuoja, bet daiktus perka didesne kaina, patogesniu laiku. Rinkodaros specialistas įsitikinęs, kad masiniai išpardavimai per krizę tokie pat populiarūs būtų ir ekonomikai klestint.
„Yra žmonių, kuriems išpardavimas – sportas, į parduotuvę veržiamasi dėl paties pirkimo. Žmonėms nereikia, bet jie nori. Tai norėjimo turėti psichologija“, – sakė L. Šimonis. Per išpardavimus laimi prekybos centrų savininkai, bet nukenčia tiekėjai.
Naktinis pirkimas – bandos jausmas
Rinkodaros žinovė Nina Klebanskaja aiškino, kad naktinius išpardavimus lietuviai nusižiūrėjo iš užsienio.
„Masiniai išpardavimai yra lemti recesijos. Pirkėjai nenustoja vartoti, bet jie tai daro kitaip, juos užburia mažesnė kaina. Naktimis po parduotuves jie siautėja apimti bandos jausmo, kai norisi čiupti daug ir pigiai. Įdomu, koks jausmas apima ryte, kai tokie pirkėjai pamato, kiek ir ko prisipirko“, – svarstė N. Klebanskaja.
Psichoanalitikas Raimundas Milašiūnas įsitikinęs, kad naktį į parduotuvę užsukęs pirkėjas būtinai turi ką nors nusipirkti.
„Jei naktį nuvyko į parduotuvę, būtų kvailas, jei ko nors nenusipirktų. Per išpardavimus žmonės jaučia, kad parduotuvė jiems kažką dovanoja, todėl čiumpa daiktus net negalvodami“, – sakė psichoanalitikas. Sunkmečiu perkama, nes žmonės bijo, kad tai paskutinis apsipirkimas prieš gresiantį vartojimo badą.
Psichoterapeutas Gintaras Chomentauskas aiškino, kad naktinio pirkimo siautulys – gudrus prekybininkų sprendimas. „Jie atskyrė pirkėjų srautus. Tie, kurie ištroškę išpardavimų, atėjo naktį, kiti, kurie renkasi patogumą ir didesnes kainas, ateis dieną“, – sakė G. Chomentauskas.